måndag 15 maj 2017

Lika inför lagen.

Jag tänker inte förringa faran med att kolla sin telefon samtidigt som man kör men jag vill sätta det i ett litet perspektiv.
svt.se

Transportstyrelsen har tittat på och tagit fram statistik om hur farligt det är att surfa vid ratten.
Siffrorna stämmer säkert. Det finns massvis med människor som inte har ett korrekt beteende bakom ratten och det är inte ovanligt att möta någon som tittar ner.
Går det att undvika bör man inte sitta med telefonen.
Det är bra att Transportstyrelsen lagt tid på att ta fram denna statistik.

Till en helt annan sak.
Människor som kommer till Sverige från länder utanför EES-området.
(Europeiska ekonomiska samarbetsområdet)
De får köra i Sverige trots att de i många fall har fått sitt körkort.
Så länge de bara kommer hit och inte berättar att de är här kan de köra så mycket de vill men från den dag de har folkbokfört sig i Sverige, har de ett år på sig att ta ett svenskt körkort.
Deras är nämligen inte giltig här då.
När kommer statistiken på hur många av de cirka 300 000 människor som invandrat till Sverige 2015 och 2016, som kör olagligt i Sverige?

Att köra bil är för de flesta inget svårt men jag betvivlar att vägarna i Afghanistan är likadana som de i Sverige. Det räcker med att se vilka problem rondellerna ställde till med när de kom. Många i den äldre befolkningen förstod inte att den i rondellen hade förkörsrätt.
Hur ska någon från ett land som till stora delar består av grusvägar kunna köra här?
En annan stor fråga är vad som händer vid olyckor när dessa personer är inblandade.

SVT har gjort en hel artikel om att det kan bevisas att det varit 323 olyckor där mobilen har varit inblandad. Detta i en befolkning på cirka tio miljoner.
Hur många olyckor var då med människor som kör på körkort som inte gäller i Sverige?

Senast i veckan mötte jag en bil på en raksträcka och när jag såg den trodde jag att den som körde förmodligen var påverkad av någonting.
Den vinglade, var ute på fel sida av vägen och bromsade så att bilen hoppade.
Det är visserligen fullt möjligt att personen i fråga var full men jag kände igen vem det var och betvivlar att det körkortet är giltigt i Sverige.

Jag önskar mig en lag som är lika för alla.
Ska vi arbeta mot en nollvision ska den inkludera även dem som flyttar till Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riskfyllt-att-surfa-vid-ratten