måndag 1 maj 2017

Tummen upp Glenn!

Glenn Hysén är visserligen ett namn jag känner igen men det är dock det enda. Jag vet att han sysslar med någon form av sport men här gäller det åsikter om föräldrar och deras beteende på och runt fotbollsplanen.
svt.se

Närvarande men inte styrande.
Sammanfattningen med de orden säger väldigt mycket och skulle användas överallt.
Inom sport, musik och skola.
Bra föräldrar närvarar ständigt och bryr sig men utan att för den delen lägga sig i och försöka styra upp saker de inte ska styra upp.
Det räcker att titta på en fotbollsplan på en skolgård så kan man utan några större ansträngningar peka ut vilka som har föräldrar engagerade inom samma värld. Många gånger är det inte positivt för barnen har ett fruktansvärt språk.
De är förnedrande mot varandra, kallar varandra glåpord och när de blir tillsagda berättar de att så gör de alltid när de tittar på matcher, med sina föräldrar.

Jag vet inte hur många gånger jag dragit liknelsen om att man inte kan göra så inom något annat område. Man ska bara säga positiva saker eller vara tysta.
Bua aldrig utan heja istället på.
Tänk om jag i skolan skulle bua på den som inte gjort sin hemuppgift tillräckligt bra eller rätt.
Buat på den som inte äter upp sin mat eller den som leker "fel".
Tänk om min chef eller kollegor hade buat ut mig när jag gjorde något fel.
Man gör inte så.
Inom idrotten är det dock ok från många parter.
De vuxna anser visserligen inte att barnen ska göra så men ser inte själv att anledningen till beteendet kommer hemifrån. Ingen skola skulle lära barn att bua på varandra när de gör fel.

Problemet som tas upp i artiklarna nederst är att föräldrar kommer till matcher för knatteligan och buar ut de barn som inte anses vara tillräckligt bra. De buar ut lag som är för de allra minsta.
De lägger sig i och är högljutt negativa om hur fel domaren har.
Hade detta fungerat i någon annan del av vuxenvärlden?
Nej.

Den högsta önskan som finns är att alla föräldrar ska bry och engagera sig i sina barn.
De får dock aldrig lära barnen de felaktiga beteenden som finns inom denna sport.
Var aldrig negativ utan låt bara de bra sidorna höras.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/psykologen-foraldrarna-bor-vara-narvarande-men-inte-styrande
http://www.svt.se/opinion/ga-inte-pa-matcherna-om-du-inte-kan-halla-kaften