fredag 5 maj 2017

En sjuk värld.

Bilder som gör att det vänder sig i magen och tankarna går till andra världskrigets läger.
Ingen människa ska behöva leva så och absolut inga barn.
Barn ska vara älskade från dag ett.
Barnhemsskandalen i Vitryssland är tyvärr inte den första.
svt.se

Att adoptera är betydligt svårare än vad många tänker.
Det kostar oerhört mycket pengar men hade det bara varit det så hade säkert fler gjort det.
Jag ville adoptera och då från Indien eller Sri Lanka.
Problemen uppstod direkt då, jag kan inte säga exakt hur det var men på ett ungefär, jag redan var för gammal och ogift.
Som jag minns det skulle man då vara max 32 år vid adoptionstillfället, varit gift i fem år samt inte ha några handikapp. Du får absolut inte vara överviktig.
Reglerna är många men rent krasst skulle man ha hittat sitt livs kärlek i tjugoårsåldern och gift sig omgående. Därefter skulle man ha ansökt om adoption direkt för själva processen tar cirka tre år.
Hur mänskligt är det?

Problemen är många gånger att länderna sätter sina egna regler.
Sen slår det upp nyheter som dessa från Vitryssland där barnen har behandlats värre än djur.
Hade dessa barn varit djur i Sverige hade de avlivats på grund av misskötsel.
Varför måste reglerna vara så svåra och summorna så höga när det finns de som verkligen vill ha barn? Dessa barnen kunde bott i hur bra hem som helst och därmed kostat barnhemmet noll.

Jag förstår att man måste kontrollera att alla papper rätt så att inga barn adopteras och utnyttjas men hur kan det vara så krångligt?
Jag minns att jag tittade på att adoptera syskon från Rumänien eller Bulgarien då jag alltid har velat ha en stor familj. Tanken var även att själva pappersprocessen inte kan bli dyrare om de är syskon och bor ihop men jo. Det var den tredubbla summan.

I Sverige adopteras ungefär 200 barn varje år.
Med en befolkning på tio miljoner.
En adoption kostar mellan cirka 170 000 och 370 000 kronor beroende på vilket land du adopterar ifrån. Per barn. När allt är klart kan du söka adoptionsbidrag från försäkringskassan vilket är på 75 000 kronor. För mig är det ocker när man ser hur dessa barn har det i Vitryssland.
De är på andra sidan Östersjön och behandlas som djur.

Dessa barns framtid blir en klassfråga för det finns få människor som bara kan hosta upp dessa pengarna för att de vill bilda familj. Samtidigt lider så många barn och saknar någon som de kan tillhöra. På något sätt borde det gå att upprätta avtal som hade förenklat det för dessa barn. Förenklat systemet för att ge dem ett bra hem och skänka glädje till andra människor som längtar efter dem.
Stackars, stackars dessa barn.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/barnhemsskandal-skakar-vitryssland
https://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Adoptionsstatistik/