måndag 16 juli 2018

Arv eller miljö.

Tjock, smal.
Lång, kort.
Hur du ser ut kan många gånger härledas till dina gener.
Min uppfattning är att det till en viss del även gäller sjukdomar.
Cancer, ALS.. många saker tycks drabba samma familjer om och om igen även om det inte alltid är så.
svt.se

Du kan förlänga ditt liv med tio år säger nu forskning som kollats i över trettio år.
Det enda du behöver göra är att:
1. Äta hälsosamt
2. Motionera regelbundet
3. Hålla kroppsvikten
4. Inte dricka för mycket alkohol
5. Inte röka.

Jättelätt!
Får du cancer spelar det dock ingen roll. Inte ALS heller.
Det finns de som skrivit och påstår att socker skapar cancer och jag blir så trött på dem som måste skuldbelägga. Betänk också att det enbart finns en enda forskning som är godkänd som forskning och det är att just rökning är farligt. Inget annat är säkert då det forskats för kort tid om det.
Tycker ni det är fel kan ni höra av er till Agnes Wold och påstå att hon har fel för det är hennes ord. Jag litar på henne för det är nog en av de absolut smartaste människor som jag någonsin har lyssnat på.

Jag tror att de fem punkterna stämmer.
Någonstans måste man dock se över vad som är värt något i livet. Vad är det som just du vill prioritera?

Jag vet en person som rökte under hela sitt liv. Han började som fjortonåring och sist jag stötte på honom, han är över åttio år, så rökte han fortfarande. Uppenbarligen var inte rökning så farlig för honom men för någon annan är det. Det finns de som dör av passiv rökning.

Jag tror att allt är som det är.
Vissa saker kan du inte göra något åt och ibland är det kanske bara bättre att leva i nuet.
Vill du ut och motioner?
Men gör då det. Jag kommer inte göra det.
Vill du äta hälsosamt så gör det!
Jag gör det inte.
Min kroppsvikt håller jag trots offantliga mängder skräp rent ut sagt.

När vi skulle börja med provrörsförsöken var jag tvungen att väga över sextio kilo. Jag vägde knappt femtiofem. De kilona var för mig ett rent h*lvete att gå upp. Jag räknade kalorier men omvänt vad många andra gör. Att dricka och röka är svårt med fem små barn och inget jag prioriterar.

Vill du leva tio år längre?
Ja, det beror kanske på hur länge det var tänkt att jag skulle leva från början.
Var tanken att jag skulle bli hundra år så kanske det räcker för tio år till kanske bara blir ensamma. Allt handlar inte om en siffra utan om kvalitén dit.
Jag vill leva ett bra liv med mina nära och då självklart så länge som möjligt.
Jag tänker dock inte jaga en dröm som kan gå i kras med en sjukdom eller en olycka.
Det kan vara över på en sekund.

Sluta jaga och lev nu istället.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/folj-fem-rad-och-lev-tio-ar-till