tisdag 10 juli 2018

Danskarna de kan..

För många, för högljudda och de är överallt.
Cykelbanor, restauranger, airbnb och de flyttar sig inte.
Nej, turister är nog lika tradiga var de än befinner sig.

Köpenhamnsborna klagar.
Turisterna håller på att ta över staden.
Jo. Jag förstår det.
För mig är Köpenhamn mer huvudstad är Stockholm och jag väljer, tio av tio gånger, Köpenhamn före Stockholm. Allt är nämligen så mycket enklare där än just språket.
svt.se

Bor man i norra Sverige kan det vara svårt att förstå varför jag säger såhär.
Vi var danskar fram tills freden i Roskilde 1658 och för mig är det viktigt och visar vårt arv. Det är den enda siffra jag ständigt traggar för barn i skolan.
Vår nationaldag firas för kröningen av en kung som vi inte tyckte om.

Danskarna har betydligt mer "jävlarinamma" i sig än vi svenskar.
De är betydligt öppnare med mycket men oerhört mycket mer stängda i andra avseenden.
De är tydliga med vilka regler de vill ha och för dem som inte går efter dem, väntar utvisning.

Som turist är Köpenhamn fantastiskt.
Jag älskar denna stad!
Turisterna i den bemärkelse som det talas om i artikeln, de finns dock överallt.

Vi märker att det är turister genom att de inte hälsar.
Det där lilla ordet "hej" är så sjukt svårt att säga till en okänd person.
Det märks även på hur långsamt de kör och den hemsk dialekten när de är och handlar..
De förstår inte oss när de pratar.
Samtidigt är det roligt med dem för hela bygden lever upp och jag hade inte velat byta bort dem.
Kanske några.
Flera av dem väljer dock att flytta hit och det är oerhört positivt för hela vår kommun.
Sölvesborg är helt fantastiskt!

Så för er som hade tänkt ta er till Köpenhamn men känner att ni kanske inte är så välkomna längre, kom hit! Vi har en stor känd gång och cykelbro, oerhört fina byggnader i ett centrum från medeltiden, Asplunds tingshus, ett fotbollslag som varit i allsvenskan och oerhört vacker natur med bad och skog!
Välkomna hit, men hälsa gärna när ni går förbi.
Det är till normalt hyfs.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/turistinvasionen-sprider-irritation-i-kopenhamn