söndag 22 juli 2018

Vems rätt till ett liv?

Hon gjorde abort och fick sex månaders fängelse.
Pappan till barnet var hennes äldre bror.
Han och deras mamma hade hjälpts åt att våldta henne.
När hon blev gravid valde hon att göra en abort och blev därför dömd till fängelse.
Världen är en sjuk plats.
svt.se

Abort är en ständigt aktuell fråga som jag skulle kunna debatterat i timmar.
Ständigt hör man att det är både mannen och kvinnans rätt.
Jag skulle aldrig kalla mig för feminist men här är jag oerhört klar på min sak:
En abort är kvinnans val. Inte mannens.
Den dag mannen kan bära fostret, likt Schwarzenegger i Twins, då blir det mannen val.

Ständigt höjs rösterna för att en abort är fel och det finns partier som förespråkar en sänkt abortgräns i Sverige. Väldigt ofta förs debatten av män som tror att en kvinna gladeligen studsar in på sjukhuset när de är i vecka 18 och kräver en abort.
Män för ofta debatten som om det är världens lättaste sak att både få en abort och genomgå den.
De har ingen aning om hur utsatt den tjej som gör aborten blir.
Hur många frågor de måste svara på och samvetskvalen de ges.
Sjuksköterskor som tycker att de ska fundera någon dag till.
Historierna är oerhört många.

För många höjs rösten att det bör vara lägre gräns för abort i Sverige men om kvinnan exempelvis blivit våldtagen, som i artikeln nederst, då är det ok.
Vad krigar man då egentligen för?
Det är ju garanterat inte det ofödda barnets kamp för det blivande barnet vet inte om det har avlats i kärlek eller hot. Det känner inte genetiken bakom.
Mer schysst är ju då rent krasst de lagar som kort och gott förbjuder abort.
Då kan man påstå att man tänker på fostret, det ofödda barnet.

Jag för ingen kamp för ett fosters rätt till ett liv för jag anser att det är kvinnans val att göra.
Oavsett anledning till aborten så är det kvinnans val för det är hon som ska leva med det valet i nio månader för att sedan vara ansvarig för livet som blir i arton år.
I Sverige finns inte möjligheten att lämna barnet på ett barnhem eller adoptera bort det.
Du kan missköta det så att socialtjänsten omhändertar det.
Hur bra blir det för barnet?

Jag anser att alla barn ska födas älskade.
Saker kan alltid hända men de ska veta att det alltid kommer vara någon där som älskar dem oavsett vad de gör eller inte gör.

De som för kampen för en sänkt abortgräns brukar hänvisa till att den nuvarande gränsen blivit fel med dagens teknik, att man inte exakt kan fastställa barnets "ålder" i magen och det finns barn som överlever en sen abort.
Jag ska uttrycka det milt: Bullshit.
Jo, tekniken har blivit bättre men ett foster utvecklas fortfarande på samma sätt.
Även om det finns de barn som kan klara sig om de föds väldigt tidigt är skillnaden väldigt markant mot en sen abort: föräldrarna vill att barnet ska överleva.
Antalet sena aborter är i Sverige oerhört få och rör enbart de foster som visats sig ha fel eller en kromosomavvikelse, och de sista siffrorna jag läste var att det rörde sig om runt fyrtio aborter om året.
De absolut flesta gör abort oerhört tidigt i skeendet.
Får man veta att barnet har en kromosomavvikelse så är det upp till varje förälder och för mig är det deras beslut att ta, inte mitt.
Vilken ålder barnet har?
Jo, det kan kollas. Jag har själv kollat det under mina graviditeter och oavsett om det gått eller inte med ett blodprov så har barnmorskorna satt det med någon dag. Varenda gång.
Det är ju liksom deras jobb och inget de missar med en månad hit eller dit.
Det kan säkerligen hända men det lär höra till ovanligheten.

Alltså. I Sverige görs ungefär 35 000 aborter om året.
Av dem sker den absoluta majoriteten tidigt och endast ett tiotal räknas in när det börjar bli akut i vecka arton. Vill man förändra något är det upplysningen kring detta, inte lagen.

Flickan i Indonesien, som nu sitter fängslad, gjorde enligt mig ett helt riktigt beslut.
Hon valde att abortera det foster som hennes egen bror hade planterat i henne.
Det kallas för incest och hon är ett barn vilket betyder att han är pedofil.
I Sverige hade han fått fängelse, inte hon.

Jag är så djupt tacksam över den lagstiftning vi har i Sverige och jag kommer göra allt i min makt för att den inte kommer förändras på något håll.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/15-arig-indonesisk-flicka-valdtagen-far-fangelse-1
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20973/2018-5-17.pdf
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2018/2018-5-17/Sidor/default.aspx