lördag 28 juli 2018

"Demokratiskt"?

Vi tar en runda till men ur en annan vinkel.
Någon beter sig oerhört fel och sätter hela rättssamhället på spel.
Oavsett anledning och syn bör man utefter det arbete man valt bete sig på ett visst sätt.
Jag anser faktiskt det.
expressen.se
Jag kan inte som lärare berätta för elever hur man ska bete sig och sedan krypa runt på byn på grund av för mycket alkohol. Det rimmar illa.
Lika lite som att jag som förtroendevald sitter med och godkänner märkliga uppdrag för VD:n i föreningen eller banken.. det fungerar inte så.
Det kallas normalt sunt förnuft.

Anne Ramberg.
Generalsekreterare för Sveriges advokatsamfund.
Hon anser att människor i en rättstat ska våga reagera mot "demokratiskt" fattade beslut.
"Demokratiskt?"
Citattecknen betyder för mig att Ramberg inte anser att beslutet om utvisning var ok.
Självklart kan hon ju tycka så men det blir väldigt fel när hon ska vara den som följer lagen.

Enligt mig kan hon inte fortsätta på den post hon har när hon uttalar sig som hon gör.
Hela hennes yrkesroll går emot det hon skriver för om hon, med den post hon har, inte tror på det rättsystem som vi har i Sverige, vem ska göra det då?

Hon, med den post hon har, anser att man ska respektera de mänskliga rättigheterna över rättsstaten?
Var ska den gränsen dras om i så fall?
"Jag tog dessa sakerna för jag gillar inte regeln om att man måste betala".
"Jag använder min yttrandefrihet till att kalla dig för *kränkning, kränkning, kränkning*".
Kommer jag undan?
Absolut inte.
Stöld.
Hets mot folkgrupp.

Trots att det finns mänskliga rättigheter, yttrandefrihet och alla möjliga saker i Sverige så får det aldrig gå ut över någon annan.
En förundersökning är nu startad efter vad som hände i flygplanet till Göteborg.
Att vägra sätta sig kanske inte är ett brott, men för mig är det så när man låter andra människor bli lidande för hennes dumhet.
Hon kunde väl följt med resan och sett hur det är när de kommer fram om hon nu så gärna vill veta.

Det är totalt skräckinjagande att gå in på Elin Erssons sida och inse att hon läser till socialpedagog.
På vilket sätt ska hon hjälpa andra människor när hon helt uppenbart inte klarar av att följa lagen?
Hon har kostat samhället oerhörda summor och borde få betala tillbaka.
Anne Ramberg kunde snällt ställt upp och försvarat henne om hon nu anser att hon har gjort rätt.

Ramberg; avgå!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forundersokning-inledd-mot-kvinna-som-stoppade-utvisning
https://www.expressen.se/gt/elin-ersson-21-stoppade-utvisning-blev-varldsnyhet/