onsdag 25 juli 2018

För er som inte har hört!

Sommarprat är något som återkommer varje sommar.. och vinter faktiskt.
Fast då heter det Vinterprat.
Vid valår erbjuds alla partier att delta i lokalradion och i år valde vi Moderater att dela upp tiden. Fyra av topp fem i kommunen var med samt en MUF-representant och vårt förstanamn på landstingslistan.
Då lokalradion enbart sänds på radion och inte finns tillgänglig på nätet så kommer här det jag pratade om de åtta minuter jag hade på mig!
Håll till godo och hör av er om ni undrar något!

Mitt namn är Emilie Pilthammar.
Jag är 35 år och bor i Hällevik.
Jag kandiderar till kommunen, landstinget och riksdagen.
Jag äger åtta torkställningar och ägnar mycket tid åt och runt det jag älskar över allt annat.
Min familj.
För mig står den över allt annat och den är grunden till den jag är.
Min man och jag har fem barn och för dem hade jag lämnat allt med politiken för inget är viktigare än dem. Det är för mig de värderingar som är rätt.
Familjen.
Därför är jag Moderat.

Politiken har sedan mina tonår varit mitt största intresse, om man nu kan kalla det ett intresse.
Politik är för mig allting.
Luften som jag andas, kläderna jag bär och maten jag äter.
Vem som helst kan bli det som kallas för politiker och för mig spelar inte åsikten en så stor roll, bara man har en åsikt. Bara man respekterar varandra och står för vad man tycker.

Jag är engagerad på många ställe och det känns många gånger som att den som väl engagerar sig, gör det överallt.
Jag är ledare för Aktiv Ungdom och sitter med i Hembygdsföreningen Facklans styrelse. Sölvesborgs Musikkår och Civilförsvaret ligger mig varmt om hjärtat.
Till vardags arbetar jag som lärare och sedan jag blev klar med min examen för över tio år sedan, har jag fortsatt att läsa parallellt med jobbet.
Jag har sammanlagt arbetat i sexton skolor och har sett hur det kan se ut.
Skolan är inte bara ett undervisningsställe, det är för många den enda trygga punkten i vardagen. Sommarlov innebär kaos.
Vi måste hjälpa dem och se till att dessa barn får sin trygghet.

Jag har sedan tio år tillbaka en blogg som med jämna mellanrum skapar debatt både internt och externt. För mig är något av det värsta som finns ja-sägare.
Jag säger inte "ja" för att Stockholm säger det utan först när jag anser det vara rätt. Jag har protesterat mot DÖ och de öppna gränserna och blivit kallad rasist. Idag är det jag sa mer regel än undantag.
Jag är aktiv i partiets förändringsarbete och kämpar för att ändra sakerna jag anser vara fel.
I kommunen hade jag sist en motion om kompetensbaserat anställningskrav och detta efter att ha fått till mig från flera håll att rätt vänner och släktskap påverkar anställningar.
För mig är det diktaturfasoner och tecken på maktfullkomlighet.
De styrande har suttit för länge!

Jag har under flera års tid försökt få igenom att kommunen inte bara ska satsa på stora lekplatser centralt. Kristianstad har lokalt förankrade lekplatser såsom exempelvis en äppellekplats i Arkelstorp. Tänk om vi kunde fått en rocklekplats i Norje och en fiskeinspirerad lekplats i Nogersund.
Allt behöver inte vara centralt och Moderaterna arbetar för landsbygden!

Jag har varit aktiv Moderat i tjugo år men aktiv i kommunen sedan jag var arton.
Jag började då i Barn och Utbildningsnämnden.
Sedan dess har jag haft uppdrag och det är snart dags för tjugoårsgåvan!
Jag sitter idag i kommunens styrande organ och är väl insatt i det arbetet.
Jag har även de sista tolv åren suttit med i Landstingsfullmäktige vilket ger mig en oerhört bra insikt från två vinklar.
Jag har även kryssat mig upp som ersättare i riksdagen.

Jag har det sista året i kommunen lämnat in motioner om att nyanlända måste delta i de saker som finns för att få ersättning.
Jag har begärt att man ska tänka om kring arbetet med de människor som har drogproblematik och att vi ska följa den modell som finns i Helsingborg och fungerar.
Vi behöver inte uppfinna hjulet två gånger.
Jag begärde i höstas att vi i kommunen skulle få ut informationshäften om det vi behöver tänka på vid kris. Det kom nu i våras en ny nationell men det fattas fortfarande en lokal.
Vet alla var det närmsta samlingsstället eller skyddsrummet finns?

I mitt förbund har jag lämnat in motioner om ett totalförbud för böneutrop då jag anser att religionsfriheten ska vara för alla och inte för den som vill göra ljud ifrån sig.
Ta då på hörlurar och spela det för dig själv.
Jag har fått igenom att vi ska arbeta för aktiv dödshjälp.
Människor behandlas idag sämre än djur.

Jag får mycket idéer från P1 och samhällsprogrammen där.
Jag lyssnar alltid på radion och följer med i nyheterna.
Jag väljer bort vanliga tv-program och lägger den tiden på annat istället.

Hemma har vi en 2,70-säng för att få plats.
Jag får dock nästan aldrig plats ändå för efterhand som barrnen kommer smygande på natten så blir det så at jag ligger ytterst på tjugo centimeter. De är dock bara små en gång och det är för mig ett mindre problem.
Sova kan jag göra när jag blir gammal!

Ofta får jag höra att jag måste ha det jobbigt.
Jag har ju så mycket alltid och jag har FEM barn!
Jag tänker att inget någonsin blir värre än man gör det och jag har valt allt jag gör.
Min man har jobbat idag så jag och barnen har grävt plintar och snickrat trall.
Så länge jag lever kommer ingen någonsin få höra mig gnälla över barnen eller att jag har mycket att göra, och skulle någon säga att jag backar för att familjen tar tid så vet ni nu att det inte stämmer.

Jag har energi för flera personer och vill nu använda den maximalt.
Förra valet kryssade jag mig först i kommunen, i landstinget och till tvåa i riksdagen. Då backade jag för jag visste att vår familj skulle bli större.
Nu backar jag inte mer.
Jag vill leda Sölvesborg i en blå kommun!
Det är på tiden att det blir maktskifte i denna kommunen!
Detta var Emilie Pilthammar..

Sist avslutades allt med Turistens klagan av Cornelis. En helt fantastisk låt!