måndag 9 juli 2018

Mer stake än vis(s)a andra..

Regeringen tänkte minsann inte åka till VM.
De ville inte stödja en regim som inte gillar olika.
Det gällde fram tills det gick bra för Sverige och sen glömde man de motsättningarna.
Hyckleri kallar jag det.
svt.se

Sist det var något i Ryssland.
Minns inte vad det var men något inom sport eller musik, så blev det världens liv.
Några var tuffa och målade naglarna i regnbågens färger..
Väldigt modigt och vilket statement!

Jag kan inget om sport.
Det lilla jag vet är det som rullar förbi i SVTs app eller på nätet.
Det är nämligen för mig, helt meningslöst vetande och definitivt väldigt onödigt att lägga tid på att följa. Jag kan se resultatet i efterhand och veta det. Jag behöver inte se mål, missar, spelandet eller alla gnällisar som ligger och gnölar.
Denna artikel fick dock mitt intresse.

Kroations målskytt straffas av Fifa.
Varför?
Jo, han hade uttryckt sig så att man kunde tolka det som att han inte ansåg att annekteringen av Krim i Ukraina 2014 var ok. Men hjälp vad hemskt!
Det behövs ingen smart människa för att inse hur det gick till och för mig är det mer skrämmande att så många är tysta i det hela. När det nu äntligen är någon som säger något straffar Fifa honom.
Sjukt!
Fifa har regler att man inte får vara politisk.
Vad är det för fel egentligen?

Regeringen skulle haft samma anda som denne fotbollsspelare.
Inte bara regeringen, utan varenda fotbollsspelare i hela VM skulle målat naglarna i regnbågsfärger, klätt ut sig till tjejer och haft kjol under turneringen..
Jag menar inte detta bokstavligt men nästan.
Alla skulle gemensamt visat att jämlikheten står över allt.
Alla skulle visat att för Fifa, är alla människor lika mycket värda.
Istället ska alla vara tysta.
Hemskt.

När det nu är så att så många är så intresserade av VM av olika slag, då kunde man passat på att upplysa alla om de fel som görs i världen.
Var sjunde sekund svälter ett barn ihjäl.
På 90 minuter blir det ungefär 770 barn.
Döda.
För varje match som spelas.
Tänk på det när ni höjer glaset och hyllar allt som händer.

Heja fotbollsspelaren som lyfter en aktuell fråga!
Annekteringen av Krim är för mig oförståelig och denna fotbollsspelare skulle ha en eloge för att han vågar säga något. Även om han efteråt måste ta tillbaka det och skylla på annat.

https://www.svt.se/sport/fotbolls-vm-2018/kroatiens-malskytt-straffas-av-fifa