tisdag 24 juli 2018

"Ska bara grilla klart"..

Manligt.
Tröttsamt.
Japp. jag drog precis alla män över en kam men min uppfattning är att det främst är män som utsätter sig för dessa risker då man inte ser bekymret i att "bara grilla lite".
Ber om ursäkt till alla er som aldrig skulle göra så.
svt.se

Det är eldningsförbud i hela landet och vädret som verkar bli resten av veckan hjälper inte till.
Det brinner på över fyrtio olika platser i landet, brandmän med brandbilar från flera länder väljer att ta sin semester till att hjälpa oss i Sverige. De gör det gratis.
Aldrig tidigare har det brunnit så mycket och det som kommer upp i mina tankar är att diskussionerna i EU nu kommer förändras.
Sverige har nämligen tidigare tyckt att bidragen för skogsbränder skulle ses över då det ser väldigt olika ut i olika länder. Vi har i princip aldrig haft några större bränder förutom för några år sedan.

Samtidigt som det råder strikt eldningsförbud väljer några män att gå ut i skogen och grilla lite.
Grilla lite.
Att grilla lite kan orsaka en brand på flera hektar.
Varför tänker man inte till lite till!?
Denna gången gick det bra men anledningen till alla de andra bränderna, de vet man inte.
Det har funnits artiklar som menar att det kan vara så att vissa av dem är startade med vilje och jag blir inte förvånad. Knäppa människor finns det tyvärr överallt.

Jag älskar att grilla.
Helst ska allting vara nästan svartbränt för att jag ska äta det men det fungerar.
Jag dör dock inte av att låta bli för det går lika bra att steka något på spisen eller tillreda det i ugnen.

Vädret gör sitt och jag klagar inte.
För mig är detta en fantastisk sommar och hade jag fått bestämma hade det alltid varit såhär.
Jag älskar värmen och solen över nästan allt annat.
Hösten slår det mesta men som det ser ut ute så blir det två flugor i en smäll.
Höstkänsla med sommarvärme..

Jag har länkat en artikel om en pizzeria som frivilligt levererar pizzor till alla som arbetar med bränderna och jag vill ge dem en eloge!
Vad fint att bidra med det man kan!
Jag är fullt medveten om att det finns försäkringar som täcker upp det mesta men allting kostar.
Jag har letat men hittar inget konto eller swishnummer dit man kan sända några kronor för att hjälpa exempelvis alla dem från Polen.
De lägger sin semester på oss.
Det minsta man kunde begära borde vara att de får något för det, fast att de inte begär det.

Är det någon som vet eller hör talas om något tillförlitligt ställe att sätta in pengar så hör gärna av er! Ordet "hjälte" missbrukas ständigt men i detta fallet stämmer det.
De som arbetar med bränderna på olika sätt är hjältar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/ljusdalsbor-kor-ut-hundratals-pizzor-till-raddningstjansten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/vagrade-slacka-eld-vid-rastplats-polisen-fick-rycka-ut