söndag 29 juli 2018

Viktigt för vem?

Mina barns favoritböcker handlar om en katt som heter Snurran.
Katten hittar på diverse saker och jag som förälder tycker den är minst lika rolig som dem.
Snurran är en svart katt på bilderna.
Räknas det då som bra och ok enligt mångfaldsmåttet?
Eller det gills inte då böckerna handlar om en katt?
sr.se

Kultur är något som betyder väldigt mycket olika.
Allt är beroende på vem du frågar.
Vissa tycker att nakna kvinnor med mens målade i hela tunnelbanan är kultur.
Det tycker inte jag.
Vissa anser att musik ingår i kultur medan andra kanske anser det vara statyer i en park.

En studie som presenterades förra veckan visade att av engelska barnböcker, var det bara en procent av alla framsidor som hade en mörkhyad person med.
I princip alla var vita.
För mig är detta en ickefråga då det enligt mig är helt ovidkommande vilken hudfärg någon har.
Jag anser utöver det att om man ska se på Europa i gemen, eller ta Norden, så är människor främst "vita". Vi är bleka här uppe i norr.
Hur många liknande undersökningar har gjorts i Asien?
Kongo? Senegal?

Min uppfattning är nämligen den att människor främst skriver utifrån vilka de själva är.
Hade jag skrivit en bok hade med all sannolikhet personerna i den varit vita då jag är det.
Man känner sig själv bäst och detta är för mig inget märkligt.

Bonniers har blivit intervjuade och de säger att de redan arbetar aktivt med att försöka ändra på detta. För mig är det lite konstigt.
Om man skickar in sin bok och vill få den publicerad, är det inte vad boken handlar om och hur den är skriven som är viktigast då?
Jag älskar ju inte Gabaldons böcker på grund av hur huvudrollsinnehavarna i dem beskrivs.
Det är böckerna i sig jag attraheras av.
Jag älskar inte Stephen Kings böcker för att det är någon med en viss hudfärg med utan för genren.
Är det jag som är udda då?

Tänk att det inte finns större bekymmer att bry sig om här i världen.
Det finns faktiskt barn som svälter ihjäl då de fattas mat.
De får aldrig möjligheten att läsa en bok.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=7004502
Brist på mångfald i svenska barnböcker