måndag 23 juli 2018

Farbror Blå.

Ständigt utsatta, ständigt jagade.
Tillsammans med dem som kör brandbil eller ambulans, är polisen de som är mest utsatta.
Som får se mest hemska saker.
När de sedan gör sitt jobb, tvingas de ta till drastiska metoder.
svt.se

En man är död.
Hans familj är säkert jätteledsen men för mig är det viktigare att polisen mår bra.
Tjuvar hade rånat människor på deras saker och när polisen kom ikapp dem valde de att först fly och sedan gå till attack mot dem som faktiskt gör rätt.
En man attackerade en polis så att denne fick skador och fick in på sjukhuset.
Polisen fick skjuta i det som kallas för nödvärn.
Hade han inte skjutits så hade han dött.

Jag vill inte ha ett nytt USA med de lagar de har där.
Jag tycker det är bra här men förundras över den flathet som många gånger finns.
Jag har varit oerhört mycket i Spanien under min uppväxt och där hade de Policia Local, och Guardia Civil. Båda poliser men den sistnämnda dem man skulle akta sig för.
De slog först och frågade sen.

Jag minns en av gångerna då vi gick på en av promenaderna i stan och Guardia Civil kom körande i full fart, tvärnitade snett fram på gågatan och ut flög två poliser med batong i högsta hugg. Killen de tog hann inte ens reagera innan de slagit ner honom och slängt in honom i bilen för att sedan försvinna. Vi stod som frågetecken.
Gissningsvis langade han knark för vi hann inte se något.

Jag vill inte att polisen ska få bete sig hur som helst, men anser att de ska ha en hel del befogenheter. Att skjuta någon som går till attack mot dig är för mig helt ok.
Ingen vill ha ett yrke där du ska ha livet som insats men inte få försvara dig.
Enligt mig är detta inget bekymmer så länge man har rent mjöl i påsen.
Bete dig, så kommer inget att hända.

Det finns självklart poliser som inte borde vara poliser.
De personerna finns nämligen inom alla yrken men jag antar och förväntar mig att de flesta har sitt yrke för att det är något de vill.

Till polisen som nu ska leva med att han dödat en annan människa;
Tack för att du gör ditt jobb!
Fler borde välja ditt yrke och hjälpt Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polis-attackerad-med-kraftigt-vald-skot-i-nodvarn