tisdag 17 juli 2018

När ska de bli vuxna?

Sommarjobba?
Mamma ringer och kollar.
Sjuk?
Pappa ringer och säger att det nog inte går att komma just idag.
Curlingen når ibland oanade höjder.
fragabiblioteket.nu

Tranås kommun måste dock ha gått steget längre.
För mig är ett sommarjobb något som ska ge lite klirr i kassan men samtidigt ge dig en bra start in i vuxenlivet. Du ska få känna av hur det är att gå upp tidigt, arbeta hela dagen och sedan få ha den euforiska känslan av en första lön. En första glass köpt av egna pengar.
Den känslan kommer inte åter!

Tranås kommun har nu gett ungdomar jobb som "författare".
Utan att på något sätt kränka ungdomarna, som gör det de blivit tillsagda att göra, så undrar jag hur kommunen anser att detta främjer steget in i vuxenvärlden?
Finns det verkligen någon i Sverige som blivit upplärd och inskolad för att sedan bli en författare?
Jag betvivlar att det är så.

Jag förstår att en kommun ska främja alla sorters människor men någonstans kommer sedan verkligheten in. Är det då inte bättre att få göra något konkret kommunjobb?
Ogräs finns det överallt.
Lekplatser behöver kollas över, soptunnor tömmas och stränder städas.
För mig känns det då konstigt att kommuninvånarna ska betala för hittepåjobb som inte finns.

Jo, det finns såklart författare som kan leva på sina böcker men jag tror att de är ett fåtal.
Alla yrken som är lite estetiska har svårt för att bli något man lever på och de flesta behöver ha ett vanligt arbete vid sidan om och göra sin estetik på fritiden.
Varför då förleda dessa ungdomar in i tron att ett arbete fungerar såhär?

Vi får hoppas att de blir några stjärnförfattare så att skattebetalarnas pengar har gjort nytta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/i-tranas-kan-man-sommarjobba-som-forfattare