lördag 14 juli 2018

"Vi gillar Hällevik, här är livet härligt.."

Två veckor fyllda av gymnastik och upptåg.
Nästa år firar Hällevikslägret 90 år.
Hur många saker överlever i 90 år nuförtiden?
Ytterst få skulle jag vilja påstå.
Det betyder att de har ett koncept som är vinnande trots att tiderna förändras.
svt.se

Jag brukar varje år gå på den stora avslutningen som är idag.
Jag har inga barn där men en hel del elever som väljer att spendera ett par veckor här i helt fantastiska Hällevik. Jag har själv aldrig varit på Hällevikslägret i den bemärkelse att jag har bott där men det har varit ett stående inslag under hela mitt liv.
Lägerslätten används även till andra aktiviteter.

300 barn samlas och utöver det ledare, som många gånger är före detta "lägerbarn" och sedan vuxna som ansvarar för de olika sakerna. Jag har varit på besök där åtskilliga gånger och som tonåring sprang jag och vännerna där på kvällarna.
Många av de sånger de sjunger har jag tagit med mig och nynnar glatt på själv.

Mest intressant tycker jag det är att åka någonstans för när jag berättar att jag är från Hällevik, så finns det alltid någon som själv varit på lägret eller som känner någon som har varit där.
Idag är barnen där för att göra mer än att sitta framför datorn eller ipaden.
I lägrets början kan jag gissa på att det var en undanflykt från storstadens hetta på sommaren.

Lägret ligger så att du kan kasta en sten rakt ut i havet.
Det finns sandstränder, furorna (tallarna) som står överallt ger en speciell doft som man minns.
Logomenten ligger tillsammans och bakom finns toaletterna.
Där emellan har jag sprungit mycket för åratal sedan.
Precis jämte lägret ligger Hälleviksbadet och Strandvallen som avslutningen idag visas upp på.
Jag och barnen ska självklart dit och i år har jag en "anhörig" där i form av min tenorsax som har fått göra ett inhopp. Allt för musiken och älskade Hällevik.

Ska ni dit, som föräldrar, vänner eller som jag, bara någon som tycker att avslutningen är väldigt rolig att titta på, så åk ett varv inom Hällevik innan eller efter.
I Hällevik är det nämligen Kulturdag i morgon och det innebär mycket människor och en påminnelse om det arv vi måste föra vidare för att ingen ska glömma bort forna tiders konster.
Du kan få prova på det mesta som har med fiske att göra och är inte det intressant så köp en glass, sätt dig ner och se det som tusentals turister varje år vallfärdar till.

Hällevik är helt fantastiskt.
Lycka till idag alla gymnastikfantaster!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/har-gympar-300-barn-i-tva-veckor-man-glommer-bort-telefonen