söndag 1 juli 2018

DU MÅSTE INTE LYSSNA!

Magiska ord.
Det gäller nämligen allt.
Ingen tvingar dig att varken lyssna, titta, kommentera eller vara korkad.

Nej, jag lyssnar inte på Mr Cool.
Minns en låt av Snook som hette så men vet inte vem artisten i sig är.
När det nu blir liv kring honom så börjar jag med att läsa igenom texterna till "Knulla barn" och "Rätt i röven". Jag förstår att människor kan reagera både för titlarna och texterna men jag har lyssnat på Eddie Meduza i halva mitt liv och kan se bakom det.
svt.se

När jag läste texten till "Knulla barn" och kom till slutet så tar de upp Kongo.
Låten är tre år gammal.
Jag minns diskussionerna som blev kring den uppmärksammade läkaren som utövade sin konst där. Han berättade vilka fasor kvinnor och barn gick igenom i området kring Kongo-Kinshasa, och hur hemskt det var att ingen dömdes för något.

Jag tolkar texten till denna låt som att den handlar om det motsatta vad många tror.
De sista meningarna pekar på att texten vänts.
Jag förstår att det är för att provocera, texten är oerhört obehaglig men att lägga ett veto mot att den får spelas? För mig blir det en överdrift.
Låten "Rätt i röven".
Ja, vad ska man säga?
DU MÅSTE INTE LYSSNA!

Mycket är en paradox. Rent krasst är det inte olagligt att vara pedofil, så länge du inte gör något mot någon. Gänget som gör musiken kaxar och bemöter kritik med diverse ord.
Jag förstår att det är en image som ger uppmärksamhet och för många har det verkligen lyckats.
Timbuktu sjöng om att han skulle banka Jimmie Åkesson sönder och samman.
För det fick han stående ovationer i riksdagen när han uppträdde där och fick pengar.
Han hyllades för sitt våld.

Jag tänker texten till den förstnämnda här ovan, som en fantastisk chans att arbeta kring saker som är helt fruktansvärda. Det är kanske inte så trevligt att höra någon sjunga om det men faktum är att många barn utsätts för detta. Dagligen.
Rapporterna om hur läkaren sydde om barn som blivit totalt förstörda efter övergrepp gav mig mardrömmar länge. Mr Cool sjunger om det som hänt och för mig är det ett sätt att försöka belysa något fruktansvärt. Istället hängs han för att han säger orden.
För mig är hela texten, med det slut den har, ett uppror mot det som barnen utsattes för när musiken gjordes. För hur hemskt det än låter så var ett av exemplen läkaren i Kongo tog upp, ett spädbarn som blivit våldtaget.

Texten lyder:
"Och vem ska tro på dig,
du är bara ett litet barn
Jag är en vuxen man
Med kontakter överallt".
Statistiken säger att vart tionde barn blir misshandlat hemma.
Barn slits mellan föräldrar som skilt sig, träffat nya, ser och hör saker, utsätts för saker.
De blir vuxna i förtid.
Allt stämmer in på orden ovan.
Kolla historierna i den katolska kyrkan.

Om alla som nu är så engagerade hade vigt samma engagemang åt barnen i Kongo..
för slutklämmen i hela låten är "Ja, Kongo är ett riktigt jävla skitland".
Vi hade då fått en bättre plats för fler människor.
För vad gav egentligen allt detta skrik och väsnande?
Jo, nu ligger Mr Cool etta.
Flera år efter låtens tillverkning.

Jag tänker som vanligt inte riktigt som alla andra.
Orden som sjungs, även om det inte är exakt i den bemärkelsen, är inte ovanliga i rapvärlden men oftast är det på engelska vilket gör att få reagerar.

https://www.svt.se/kultur/musik/arrangor-avbokar-komiker-pa-grund-av-grova-lattexter
https://www.musixmatch.com/lyrics/Mr-Cool-3/R%C3%A4tt-i-R%C3%B6ven
https://genius.com/Mr-cool-knulla-barn-lyrics
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/barn-v%C3%A5ldtas-i-kongo-kinshasa-1.105217
https://www.svt.se/kultur/musik/efter-kritiken-mr-cools-kontroversiella-lat-etta-pa-spotify