torsdag 19 juli 2018

"För dyrt".

Den som inga pengar har får ofta handla dyrt.
Anledningen är att det blir billigare att köpa något i en större mängd än i en liten, men har du då inga pengar får du köpa den mindre förpackningen till ett dyrare pris.
Att vara ekonomisk handlar om att kunna hushålla med de pengar man har.
svt.se

Vissa saker behöver du kanske inte, men andra är livsnödvändiga.
De styrande, och även de mina som satt förr, har tagit besluten om att inte ha några brandflygplan.
Det är för dyrt.
Ok.
Dyrt.

Jag önskar att de som hamnar i en topposition började tänka kring ekonomi som en samlad säck med pengar. Jo, det står olika ändamål på de olika mindre påsarna men det betyder ändå att de ska fördelas tillsammans. Jag kan inte titta på min egen ekonomi och shoppa järnet flera månader i rad.
Min ekonomi kommer då att krascha.
Jag kan inte heller ge bort en massa pengar till välgörande ändamål och sen förvänta mig att allt annat bara ska lösa sig. Så upplever jag dock att regeringen fungerar.

Om man tänker statskassan som en gemensam ekonomi och inte en uppdelad i olika områden så blir det mycket tydligare. Regeringen som ansåg att vi ska ta hand om ungdomar och låta dem gå i skolan för hur mycket pengar som helst, de anser att ett flyg är för dyrt.
För mig handlar det då om prioriteringar och utan att nedvärdera eller prata illa om någon anser jag att de som bidragit till vårt skattesystem ska få gå först.

Det brinner i Sverige.
Inte på ett ställe utan fyrtio olika ställen vilket skapar kaos för oerhört många människor.
Samtidigt finns inte all hjälp man vill ha för pengarna fattas.
Då måste man fundera över varför.
Vart har pengarna tagit vägen?

Vad lägger regeringen pengar på som dränerar kassan?
Ja, det måste bli valets stora fråga.
Vad är det som kostar så mycket pengar i Sverige att man inte kan hjälpa till med att släcka bränderna som härjar?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c-vill-att-vi-far-en-egen-nationell-flygslackningsformaga
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/branderna-runt-om-i-landet-kan-paga-i-flera-dagar