torsdag 26 juli 2018

Så fruktansvärt osmakligt.

Naturkatastrofer av alla de slag.
Hemska människoöden.
Tro mig, jag hade kunnat lägga ut hemska bilder och kopplat det till exakt vad jag tänker politiskt utan problem. Det är dock för mig totalt osmakligt och en tydlig brist på både självinsikt och allmänvetande. Och just det där "allmänvetandet", det är oerhört lågt ibland.
Ungefär i nivå med sandlådan, men skillnaden är att barn är just barn.

Vad är politik?
Politik är allting i vår värld.
Bra ibland, tyvärr ibland.
Tungrott, ja.
Vem är politiker?
Det kan faktiskt vara just du.
Jag brukar påpeka att för mig är inte partitillhörighet viktigt utan precis tvärtom.
Jag uppmuntrar människor till att rösta, bara de röstar för sen är det upp till var och en.
Många gånger tänker jag att antalet utbildningsår kunde kopplas till partitillhörigheten, men så är det inte.
Livserfarenheterna brukar spela större roll.
Uppväxten; miljö och kanske arv.

Jag är Moderat men har inga som helst bekymmer med människor som inte tänker som jag.
Varför skulle jag ha det?
Vuxna människor får rösta precis som de vill och i min uppväxt har jag många gånger känt mig mer hemma i "vänsterkretsar". Jag älskade Dia Psalma och Imperiet. Ebba Grön!
Jag har aldrig tänkt rött men aldrig känt mig hemma i de "blå" kretsarna.
Jag har aldrig varit "fin".
Det är svårt att förklara känslan utan att trampa någon på tårna men jag hoppas att ni förstår.

Jag våndades över alla bilder på döda barn i sociala medier för några år sedan.
Vänner till höger delade dem för att visa vad som händer om vi tar emot flyktingar, vännerna till vänster för att visa vad som händer om vi inte tar emot flyktingar.
Bilderna på lille Alan skapade många sömnlösa nätter och rent krasst skapar det till sist bara ilska.
Hur i hela världen kan man ha så dålig smak att man använder någons människoöde för att vinna politiska poäng!?
Oavsett färg.
Det är för mig fruktansvärt.

Nu händer det igen, eller nästan.
Bilderna dök upp vid bränderna 2014 men nu har de börjat cirkulera igen och ofta i kretsar som enligt mig "anser sig ha rätt". Många gånger inte så pass upplysta att man kan räkna upp de styrande i utsatta länder och anledningen till att de är utsatta, peka ut Afghanistan på en karta eller förklara Assads roll i flertalet händelser, men man kan skrika högst, skratta mest och med ett barns envishet banka in sitt budskap i andra människor.
De som nu anser sig vara rätt, de beter sig nu som dem de anklagar för att göra fel.
Blir två fel rätt i denna grupp?
Vad hände med "vänd den andra kinden till" eller att visa sig vuxen och stå över saker?

Bilden i detta inlägg är plockad från någon av alla högst osmakliga grupper på Facebook. En av alla de grupper som uppviglar till hat mot 20 procent av folket.
Vad är det egentligen för fel?

Jag är inte Sverigedemokrat men skulle aldrig någonsin behandla dess medlemmar på ett annat sätt än andra partiers medlemmar. Jag kan argumentera emot dem i de frågor jag inte anser vara rätt, enligt mig.
SD i abortfrågan, suck.
Socialdemokraterna i skattefrågan, gäsp.
Mitt eget parti i drogfrågor och dödshjälp. (För mig helt obegripligt att inte partiet gör som jag)
Miljöpartiet om miljön och vänstern i nästan allt.
Jag skulle dock aldrig göra politiska poäng mot någon av dem när det gäller en av Sveriges största naturkatastrofer någonsin. Människor flyr för sina liv, i Grekland dör de, och i Sverige försöker människor göra politisk vinning över detsamma.
Det är så fruktansvärt lågt i mina ögon att de har slagit i källargolvet.

Vill man vinna över någon på sin sida av politiken?
Använd då sakliga argument och bete dig som folk.
Kasta inte sten i glashus.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Saker som de flesta vuxna lär ut till barn men som sen är så uppenbart svårt att applicera på sig själv.

Det kommer inte bli förändring förrän dessa människor lär sig att älska sina egna lika mycket som de hatar oliktänkande.