onsdag 18 juli 2018

Hemvändarkonsert!

Det finns en riktig eldsjäl i Hällevik och hans namn är Uno Hellgren.
Jag har känt honom under flera år och det började med att han blev min klassföreståndare när jag började i fjärde klass. Efter hand gick han över till att bli rektor men jag minns än lektionerna, speciellt musiklektionerna som var de som intresserade mig mest, när Uno stod med sin gitarr och spelade "How many roads must a man walk.."
Alltid glad och på topp.
blt.se

Det är Uno fortfarande fast att han idag räknas som pensionär och sedan lång tid tillbaka har han kämpat för att få ihop så mycket musikanter som möjligt till idag.

De flesta tänker nog på Uno med trumpeten i hand och varje jul, fast att han inte längre ska arbeta, kommer han till skolans julavslutning och spelar Oh helga natt.
En oerhört fin tradition, men trots det är det gitarren jag minns mest när jag tänker tillbaka.

Jag har alltid älskat musik och började för många år sedan att spela fiol och flöjt.
Flöjten passade in i Listers Blås och varje fredag var det ett par timmars övning.
Många av de människor jag ännu tycker om träffade jag där.
Ikväll har just DU möjligheten att träffa dem allihop du med!

Uno har lyckats samla ihop åttio musikanter och idag tar jag min tenorsax med mig och går till Listerkyrkan redan nu på morgonen. Det blir en heldag med många kära vänner, mycket övande och ikväll bjuds det på en hejdundrandes konsert.

Musik är något som förenar och det är ofta jag hör att det finns annat som är så mycket viktigare. Sport är för många oerhört stort.
Jag tänker såhär: Tänk er en fotbollsmatch utan pausmusik.
En hockeymatch där det inte hörs ett ljud när pucken åker in.
Ett dop, ett bröllop eller en begravning utan musik.
Musiken är inte något oviktigt utan tvärtom något som kan hjälpa till att sätta "ord" på saker som många gånger känns bra eller jobbigt.
Musik förenar.

Idag förenar det många människor.
Vill du komma och lyssna?
Välkommen till Listerkyrkan i Hällevik 19:00
men var i god tid för det brukar vara fullsatt en bra stund innan.