fredag 13 juli 2018

Två sidor på samma mynt.

Barnen har blivit skilda från sina föräldrar vid USAs gräns och världen har hållit andan.
Trump har tvingat bort barnen från sina föräldrar och bryr sig inte.
Barnen lever nu i stora läger.
cnn.com

Det är för mig helt tragiskt att dessa barn har blivit delade från sina föräldrar.
Det är dock så att förutom SVT och Sveriges radio så läser jag ofta nyheterna både på BBC och CNN. Den verklighet som beskrivs där, är inte samma verklighet som beskrivs i Sverige.
Det gäller inte bara en viss nyhet utan rätt ofta.
Det mest tydliga exemplet på hur röd svensk statligt ägd media är, är reportagen kring konflikten i Gaza och Israel. CNN och BBC har en helt annan verklighetsbeskrivning än svensk media.
Om jag då tänker att de är "blå" och svensk media "röd" så antar jag att sanningen är lite lila.
Den ligger med all sannolikhet mitt emellan.

Vad har då hänt barnen vid USAs gräns?
Ja, de hålls inlåsta precis som svensk media säger.
De har dock allt utom sina biologiska föräldrar.
Allt jag kan utläsa är dock, att föräldrarna själv har valt att lämna dem där.
Föräldrarna har illegalt försökt ta sig in i USA.
När de blir tillfångatagna har föräldrarna, som inte kan bevisa att barnen är deras, fått två val. Antingen lämnas barnen och de omhändertas, eller får de åka tillbaka med barnen.
De flesta väljer att barnen ska stanna för att de ska få chansen att komma till en släkting alternativt ge dem en inkörsport in i landet.
Detta är mina tolkningar.

BBC berättar att många av barnen inte kommer att återförenas.
Detta nämns även i svensk media.
I BBC pekar man dock på varför vilket man undviker i svensk media.
De som inte kommer återförenas kommer inte göra det för att barnen har uppvisat skador som tyder på att de har blivit misshandlade. Föräldrarna har grava narkotikaproblem. Föräldrarna sitter inlåste för grövre brott och lär inte se dagens ljus på ett bra tag.
Barnen kommer få chansen att komma till släktingar eller kommer de omhändertas.
Det är min tolkning.

Det är fullt möjligt att den verklighet jag har byggt upp inte är den sanna, men den är min.
Jag tycker det är fruktansvärt med alla de barn som nu är där och väntar för det är tragiskt för dem.
Jag har dock full förståelse för att gränspolisen måste ta detta på allvar.
Efter den stora jordbävning i Tahiti tog det ett par veckor innan polisen och hjälparbetarna där insåg att barnen som togs ur landet, inte alls togs ut av anhöriga utan av människor med väldigt fula tankar. Barnen skulle gå till trafficking och ingen vet än idag hur många som försvann då man inte vet exakt vilka som dog och överlevde.
Barn som precis överlevt en naturkatastrof och som var vilse föll offer för fruktansvärda människor. Då hade alla varit tacksamma för de hårda kontrollerna.

Barn ska alltid sättas i det främsta rummet.
Bekymret blir då om det är någon för barnet helt okänd som tagit det med sig som skydd och blidare ögon av gränspatrullerna.
De barn som har sina föräldrar skulle aldrig fått skiljas åt men som CNN säger, fick föräldrarna ett val och de valde själv att lämna sina barn där.

Vems fel är det då egentligen?
Landets lagar eller föräldraansvaret?
Jag håller tummarna för att alla barn ska få komma till sina föräldrar alternativt familjer som kommer älska dem som sina egna. Barnen är vår framtid.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ever-reys-meija-aterforenad-med-sin-son
https://www.metro.se/artikel/stora-protester-mot-trumps-policy-d%C3%A4rf%C3%B6r-skiljs-barn-fr%C3%A5n-sina-f%C3%B6r%C3%A4ldrar
https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-44785867
https://edition.cnn.com/politics/live-news/immigration-border-children-separation/index.html