onsdag 18 september 2019

En halv tanke.

Söndagsöppet på Systembolaget!
Gäsp.
Människor avrättas, våldtas och hotas men fokus läggs på en extra dag öppet på systemet.
Är det för att man ska dränka sina sorger?
svt.se

Frågan om Systembolaget var en av de första som engagerade mig.
Jag ansåg att det skulle läggas ner.
Jag tänker inte exakt likadant längre men nästan.
Argument om hälsan, människors välbefinnande och karaktär brukar komma högt upp på stegen över vikten av att staten ska äga detta och jag tänker att människor kan inte vara så hjärntvättade längre.
Den stora grunden till Systembolaget, enligt mig, är skatteintäkterna.
För hur hemskt man än påstår att det är med alkohol, så tjänar staten pengar på att människor dricker.
Detsamma gäller spelandet och det är enligt mig dubbelmoral.

Min tanke idag är att Systembolaget ska vara kvar då de många gånger är experter på speciella drycker. Jag anser dock att monopolet ska släppas så att vi i Sverige, likt de absolut flesta andra länder, kan köpa en flaska vin till maten i vilken matvarubutik som helst.

Knarket flödar i Sverige och människor dör ständigt av det.
Trots det envisas man vid samma tänk som dödar.
Med tanke på hur många som dricker alkohol så spelar det ingen roll hur många dagar affären har öppet. Du kan dra ett streck från ungefär Jönköping och söderöver.
Alla där kör till Tyskland och handlar.
Andra åker till Finland och i norr.. tja.

Jag går till systemet när jag ska ha något finare till någon eller någon speciell dricka som inte finns att köpa hem från Tyskland. Annars gäller landet söderöver.
Om trafiken och färjan flyter på så kör jag fram och tillbaka till Tyskland på cirka sex timmar.
Jag dricker ytterst lite men vill ha hemma om vi skulle få gäster.
Ett flak på systemet kostar dock lika mycket som tre flak utomlands och det blir då helt omöjligt att motivera någon att stanna i Sverige.
Systemets enda chans är att bli en expertbutik.

Som tur är, iallafall i detta fallet, så kommer monopolet försvinna.
Sverige har fått ett undantag av EU och förr eller senare så kommer det gå över varpå Sverige blir tvingade att följa övriga Europa.
Bra tycker jag.
Jag tror nämligen inte att fler kommer bli alkoholister för att det finns några sorter att välja på i en vanlig matvarubutik. Det finns redan fri tillgång för den som vill.

När jag arbetade i butik var detta ett ständigt bekymmer sommartid.
Människor som var på semester i vårt land kom och frågade var i hela världen vinet stod.
Eller ölen.
Kul att förklara för dem att tyvärr är klockan fem och det är lördag.. ni kommer inte åt en flaska vin förrän på måndag..

Jag förstår att människor är rädda om sina arbeten och att staten behöver få in skatt för att finansiera alla märkliga satsningar i storstaden men jag tror inte på att öppna en dag till i veckan.
Jag tror på att göra om systemet.
Varför i hela världen skulle svenskar vara sämre än andra européer?
Vi behöver inget storebrorssystem som styr upp när vi ska dricka eller inte.
Jag tror på att den enskilde individen kan ta det beslutet själv.

Låt systemet bli en expertbutik och släpp sedan tömmarna och låt vanliga matvarubutiker sälja mer alkoholhaltiga drycker också.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-forslag-om-sondagsoppet-pa-systemetbolaget
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-kanns-som-en-icke-fraga