onsdag 25 september 2019

Enfrågepartiet?

SD anses nu vara på väg ut eller in beroende på hur man ser det.
De anses vara ett parti som nu har fler än en fråga.
Den stora tanken måste då vara vart media har hållit hus.
Jag tittar på de flesta debatter i riksdagen och har sett betydligt mer än en fråga åren de har varit med "i värmen".
Den stora frågan måste då vara vart media varit!?
Om jag har sett de olika partierna, och så även SDs presskonferenser, så bör media veta hur få journalister det sitter där när det inte handlar om frågor som journalisterna själv anser vara rätt att skriva om.
Media själv har bestämt vilken fråga som ska släppas fram.
Media har satt agendan.
Inte partiet själv.
Privat foto.

För mig handlar Sverigedemokraterna mer om vad man inte längre är.
Jag högaktar människor som tycker någonting och det behöver inte vara det jag anser vara rätt.
Jag tycker nämligen att det viktiga är just åsikten.
Makten har aldrig varit viktig för mig utan det är sakfrågorna som styr.

Den stora frågan till SD måste, enligt mig, nu vara vad som är viktigast?
Makten eller sakfrågorna?

Jag tror att allt är satt i förändring och att många hänger kvar i något för att det har varit bra länge. Jag har själv varit sådan och var med i moderaterna i nästan tio år för länge.
Partiet flyttade sina pjäser men jag stod kvar.
Jag upplever att SD gör likadant.

För mig var inte föraktet för EU eller abortfrågan ett bekymmer.
För mig handlade det om att man stod upp för det som enligt dem var rätt.
När man nu då, för att opinionen säger att man förlorade på de frågorna, tar bort dem.
Siffrorna sa att Sd förlorade röster på grund av sin ställning i abortfrågan.
Frågan plockades då bort då den kostade procent i valet.
Vad var då viktigast?
Sakfrågan eller makten?

Makten är för mig ett gift som få klarar av.
Beteenden som i vanliga fall syns utmärker sig direkt hos människor med makt.
Att bli "viktig" och tro att man är något förändrar en hel del och även om förändring är naturligt, är det inte förenligt med en grundideologi enligt mig.

Jag högaktar människor som tror något och står för det oavsett hur fel alla andra anser att de har.
Det är de människorna som förändrar.
Det är de människorna som inte är till salu och det är de som är äkta.
Oavsett vilken fråga det gäller.

Självklart kan människor förändras och saker i livet kan göra att man tänker annorlunda men jag kan se till mig själv. Mina grundvärderingar är så starkt cementerade att jag aldrig kommer ta mig ur dem. För mig är sakfrågan alltid viktigare än makten.
SD har visat att de ruckar på sakfrågorna för makten.
För mig är det fel och det är fel oavsett om media anser att man är ett enfråge eller hundrafrågeparti.
Det är irrelevant så länge man inte står för det man tror på utan hellre följer med strömmen som en död fisk.. bara man får sitta kvar vid makten.

Heder till den som står upp för sig.
Heder åt mannen med asiatiskt utseende som sprang hela Köpenhamns halvmara i sandaler och för Hong Kong. Du står för din sakfråga och det hedrar dig.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-inte-langre-enfrageparti
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tiden-forbi-da-sd-kunde-avfardas-som-ett-enfrageparti