lördag 7 september 2019

Tänk, vilken tur!

Det finns grader i helvetet.
Jag är visserligen helt emot att människor hängs ut innan de har dömts men det är förvånande att se vart media drar gränsen. Mediemobben drar uppenbarligen en linje för vilka saker som är ok i vilka lägen. Tydligen är en lokalpolitiker som anklagas för våldtäkt och misshandel inte en prioritet för att bli helt uthängd. Tur att han inte tog en bild.
Eller heter Timell i efternamn.
svt.se

Min uppfattning är även, förmodligen mot allt vad media själv anser och tycker om sig själv, att skyddet mot den anklagade handlar om vilket parti personen i fråga tillhör.
Med tanke på hur tyst det är så bör mannen ligga långt ut på vänsterskalan så min uppfattning är att han tillhör miljöpartiet, vänstern eller socialdemokraterna.
Hade han tvärtom varit en del av dem längst till höger, så hade han hängts ut omedelbart.

Du ska uppenbarligen, för att slippa uthängning, tillhöra vänsterkanten av politiken.
Du ska helst ha begått ett grovt brott.
Och främst det, begå brott.
Politiker som hängs görs det ständigt för dåligt omdöme men inte för kunskapsbrist eller regelrätta fel. Dålig humor, misstag eller saker i det förflutna spökar för evigt.
Fuskat med skatten, flygpoängen, boendet för familjen eller varför inte en spekulerat bort miljoner.
Då förlåts du.
Sälj saker svart, ta med småflickor till hotellet eller ge skamliga förslag.
Pudla och säg förlåt så är du välkommen tillbaka.
Du behöver inte ens sluta.

För mig är det tvärtom.
Humor måste vara grundläggande i alla lägen.
Människor som tar sig själv på för stort allvar är nämligen en katastrof enligt mig, och tyvärr är världen full av dem.
Begår du brott så ska du kunna komma tillbaka för i Sverige tror vi på att man sonar det man har gjort. Jag anser dock att det är skillnad på vad du ska sona.
Pedofili är oförlåtligt.
Vissa våldsbrott likaså.
Detsamma bör gälla om du begått ett brott inom det du arbetar som till exempel om du fifflat med pengar när du har ansvar för just det.

Mannen har betett sig väldigt illa och har nu avgått från det parti han förespråkat.
Detta utan att varken namn, ort eller parti varit med.
Nästa gång jag ska hitta på något så ska jag med antasta någon och inte bara skämta om det katastrofala system vi har där människor som skämtar om något hängs men inte de som begår riktiga brott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/politiker-atalas-for-valdtakt-och-misshandel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/valdtaktsmisstankt-politiker-lamnar-partiet