söndag 22 september 2019

Nitlotten här i livet?

Född och uppvuxen på Listerlandet.
Paradiset på jorden om ni frågar mig.
Det finns nämligen inget ställe jag har varit på som väger upp känslan som kommer när man kör över Havelidabacken och ser bukten med Hanö i bakgrunden.
Årstiden spelar ingen roll för det är alltid fantastiskt.
Miljöpartiet med regering gör dock allt för att den känslan ska försvinna.
De skapar nämligen systematiskt nackdelar med att bo på landet.
De envisas med att just bränslepriset, det är just DET som ska finansiera att vissa människor ska få vara lediga från sina arbeten eller att vissa familjer ska få vara lediga ihop.
Det är pinsamt.
svt.se

Att bo på landet borde vara varje miljöpartist dröm.
Här har vi nära till vattnet, naturen och djuren.
Senast igår hade jag "nöjet" att stöta på Moder Sveas långhåriga grisar som lyckades skrämma livet av mig. En stor orm ringlade med förbi.
Hur ofta ser ni vildsvin i storstan?
Förmodligen lika ofta som det trippar förbi en varg?

Bränslepriset ska höjas!
Jippi!
Jag ska egentligen inte ens klaga.
Jag har några hundra meter till mitt arbete och lika nära till affären.
Strax över fyra mil till mina egna studier.
Sjukhuset de envisas med att skicka mig till är cirka tio mil bort.
Det är inte hela världen för hade jag bott i Norrland så kan du ändra tiotalet drastiskt.
Trettio mil är inget märkligt om du behöver vård.
Trettio mil.
Då är jag i Göteborg.

Om man nu anser att bränslet är så hemskt för planeten, så varför inte ändra priset där ni själv bor?
Miljöpartisterna bor nämligen, i princip, uteslutande i storstadsregionerna.
Så varför inte?
Höj det med en femma litern där.
Storstadsregionerna har ju faktiskt, väldigt ofta, alternativ.
Det har inte de som bor på landet och framför allt inte de i norra Sverige.

Vi är en stor familj och behöver stora bilar.
Diesel är då nummer ett så därför straffas vi med extra hög skatt och sedan bränslet på det.
Någonstans går gränsen för var det är lönsamt att köra till sitt arbete.
Har ni funderat på det?
Med den bidragspolitik ni för kommer den som har runt fyra mil till sitt arbete att gå back.
Plus minus noll - om du räknar vad som kostar att köra versus bidraget.
Är det verkligen bra för Sverige att människor som är fullt arbetsföra väljer att gå hemma för att det helt enkelt blir för dyrt för dem att arbeta?
Det är absurt..

Men just det.
De kanske kan få ta ett friår eller vad det nu ska heta denna gången, istället.
Tänk att ett parti med så lite röster har den oerhörda makt de har!
En liten klick människor är med och styr upp alla oss som bor på landet.
Välkomna hit och försök överleva utan täckning på mobilen, trettio mil till sjukhuset och sedan ett krav på dig att du dessutom ska betala en femma för påsen, handla närodlat och ekologiskt.
Sen ska du strejka från skolan.
Det börjar låta som Glans i Parlamentet.
Skillnaden är att Glans skämtar.
Det gör inte regeringen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/liten-effekt-pa-bilkorandet-nar-branslepriset-hojs