måndag 23 september 2019

En hyllning till en framtidsmänniska.

Det är alltid lätt att trampa andras stigar men desto svårare att skapa egna.
Det är utöver det oerhört lätt för många att ge fel människor cred så jag tänkte härmed hylla en man som visade framfötterna och trampade nya stiger.

Patric Åberg i Östra Göinge är moderat kommunalråd sedan två val tillbaka.
Efter att helt och hållet ha gjort om i hur man leder en kommun, vilket jag själv har fått den stora äran att få besöka och se, gjort det till en framgångsfaktor.
Patric tror på sina tjänstemän och jag tror på Patric.
Fortfarande.
svt.se

Han började med att ge rätt person ansvar.
Den som blir chef för omsorgen ska också vara den som tar de övergripande frågorna där.
Den som är chef för Barn och utbildningsförvaltningen ansvarar för den verksamheten.
Kanske det låter självklart men detta är ytterst sällsynt.
Överst i de flesta kommuner sitter nämligen ett kommunalråd och bestämmer.
Bestämmer och tar beslut över saker som det många gånger är helt omöjligt att vara insatt i.
Ingen kan allt.
Den som är anställd som chef bör därför ansvara för just det.
Politiken ska bara ha det övergripande ansvaret.

När Patric löst detta så blev det en hel del tid över varpå han gjorde det oerhört exemplariska i att ägna den tiden åt den kommunala verksamheten. Fast underifrån.
Han började arbeta på olika avdelningen, olika yrken och fick se hur det fungerade underifrån istället för att läsa in sig på ett papper.
Jag fick höra detta via min mamma som arbetar i hans kommun och jag nappade på det direkt.
Fantastiskt bra!

Jag har haft den stora förmånen att arbeta inom i princip allting då jag arbetat under väldigt långt tid av mitt liv samt parallellt med mina studier.
Jag har arbetat bland annat inom vården, fiskindustrin, som florist och kassörska.
Jag följde för säkert tio år sedan med hemtjänsten runt för att se hur deras verksamhet fungerade.
Varje julafton har jag varit ute och hälsat på räddningstjänst, ambulans och dem som arbetar inom vården. Senast i våras fick jag den stora äran att ägna, till familjens förtret, påskaftons kväll med kommunens alkoholhandläggare samt polisen.
Allt för att få se!
Allt för att lära!

Det jag är mest glad för med min korta tid i toppen av min hemkommun är att jag fick in Patrics tankar och på mitt förslag så var vi kommunalråd ute på prao.
Vi skulle se den kommunala verksamheten inifrån och det var lika roligt varje gång.
Som parti var vi ofta ute på företagsbesök, vilket är ett måste för att få gruppen att se hur företagarna har det, men tanken här var att vi skulle göra som Patric Åberg och det blev lyckat!
Mig veterligen ska de som nu sitter fortsätta detta vilket är positivt.

Jg har sett att människor har kommenterat om Hanif Bali och absolut inget ont om Hanif som gör samma sak nu, men det är Åberg som ska ha cred för detta.
Mig veterligen är han den första kommunpolitiker som på allvar visat sina kommuninvånare att de existerar på annat än ett papper. OCH, detta har han gjort de sista fem åren. Minst.
Hanif är exemplarisk som inte bara ägnar dödtiden i riksdagen åt just ingenting, men Patric var först och det ska alla veta.
Trevligt att det är två moderater som har visat vägen men tragiskt att övriga inte är lika positiva till nytänkande. Hurra för dessa båda män!
Fler politiker borde vara ute i den kommunala verksamheten och se hur det fungerar och det speciellt med tanke på hur många som går från studier direkt till ett jobb och inte skaffar sig kunskap runtomkring. Självklart väger inte en dags verksamhetsbesök/"jobb" upp hur det är på riktigt, men det blir en liten inblick.

Det är lätt att sitta vid en bänk och tycka något men erfarenhet är alltid det bästa.
Den får man i verkligheten så har man inte arbetat på riktigt så bör man som politiker ta på arbetskläderna och bege sig ut vilket Patric verkligen satte på kartan.
All heder åt dig och det arbete du gjort i så många år.
Du lyckades vända nollsiffror till plus samtidigt som du blev ett med kommuninvånarna.
Jag hoppas att alla kommunpolitiker tar efter detta!

Skulle just du ha lite tid över?
Åk gärna och besök Östra Göinge.
Wanåsparken och naturen runtomkring är magisk.

https://www.ostragoinge.se/
http://www.wanas.se/