måndag 9 september 2019

Ung och oerfaren.

Alla gör misstag.
Alla har gjort saker de ångrar.
Få erkänner det de själv har gjort och ständigt förundras jag över alla besserwissrar som ska tillrättavisa andra människor. Speciellt ungdomar.
Av någon anledning så tror många att ålder gör att man har rätt att behandla andra människor på ett visst sätt. Tänk istället tillbaka och försök förstå.
När man är ung tror många att de är häftigast, coolast och bäst.
Varför skulle jag sätta mig på någon av dem?
Jag är inte äldre än att jag minns hur jag själv höll på och jag skulle aldrig döma någon av dem.
svt.se

Flertalet ungdomar var igår natt inblandade i en allvarlig frontalkrock i Kramfors.
Polisen tror att de hade någon form av chickenrace som sedan inte slutade så bra.
Istället för att trycka ner dem och idiotförklara dem så tycker jag bara synd om dem.
Stackars dem som körde som under hela sitt liv ska leva med det de har varit inblandade i.
Olycka eller inte.
Det är hemskt.

För många år sedan var det en olycka i Karlshamn med epatraktorer där det blev lynchstämning mot killen som hade kört. Två flickor omkom.
Tragiskt och hemskt för alla.
Jag tror ingen blev tvingad in i fordonet då lika lite som jag tror att någon var tvingad att sitta i bilarna i helgen. Det var beslut tagna av oerfarna människor som blev ödesdigra.
Beslut som påverkar dem alla i hela livet.
Människor är sedan väldigt snabba med att påpeka och hata.
Trycka ner.
Ingen skadar någon annan med vilje.

Ibland tänker jag med på att om, tänk om, kommuner hade gett lika mycket pengar till de ungdomar som är motorintresserade istället för sportintresserade. Tänk om de hade fått tillgång till en plats att meka på. En plats att "hänga".
En plats att köra säkert.

Jag var med åtskilliga gånger och tittade på race.
Jag åkte med några gånger.
Någon hade alltid koll så att inte polisen skulle dyka upp och i samma sekund som någon utifrån dök upp så stod alla bilar stilla. Det fanns varken då och finns fortfarande inte någonstans för dessa ungdomar att vara. Har de tur har någon av dem föräldrar med ett större garage.
Än idag känns det som om det är likadant, för de som inte är sportintresserade har visserligen en fritidsgård att hänga vid ibland, men där finns fortfarande inget för den motorintresserade.

Med ålder kommer erfarenhet men inte rätten att sätta sig på andra människor.
Fler borde minnas hur de själv var för ungdomarna är där du själv var för så många år sedan och de absolut flesta växer upp.
Dessa ungdomar (vad jag vet) skjuter inte på människor, rånar eller våldtar.
De vill bara syssla med sina fordon och de är inte så farliga att prata med som endel verkar tro.
Döm dem inte.
Ge dem en chans.

Jag håller tummar och tår att det går bra för alla dem som var inblandade för de är alla unga och har förhoppningsvis långa liv framför sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/raddningstjansten-om-nattens-olycka
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ungdomar-inblandade-i-allvarlig-trafikolycka-i-kramfors
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/polisen-de-kanske-medvetet-korde-mot-varandra