onsdag 11 september 2019

Ta inkomsten..

Utlandsfödda kvinnor är många gånger dåliga på det svenska språket varpå det nu föreslås en språksatsning för dessa. Det har blivit ett bekymmer att de är föräldralediga och därmed inte hör vårt vackra språk.
Den röda språksatsningen kommer innebära cirka 250 000 kronor till varje kommun.
Jag ser det på ett annat sätt.
Ta bort inkomsten så tvingas de ut i arbete.
Det är för mig lite märkligt att man kan komma till ett land och plocka ut föräldrapenning utan att ens ha bidragit till systemet man plockar pengar ifrån.
timbro.se

Många av kvinnorna som kommit till Sverige har inte gått i skolan.
De har ingen erfarenhet av varken detta eller ett arbete då de har varit i hemmet.
Mannen är den som tjänat pengarna.
Många gånger vill de inte arbeta och reglerna är många gånger slappa som släpper igenom människor som myglar sig undan.
För mig finns det ett sätt att se till att de lär sig svenska:

1. Språktest med jämna mellanrum.
2. Koppla språktesten till ett pengaincitament så finns moroten.
3. Ha någon form av bonussystem till pengarna.

Min övertygelse är att när både männen och kvinnorna upptäcker att de kan få pengar, vilket i mitt fall som max kan vara miniminivån i föräldrapenningen, så är steget ut för att lära sig språket och att arbeta betydligt mindre.
Likt man gör när man tvingar in barnen i hushållssysslor för att få en veckopeng.
En bra lärdom och ett bra sätt att se meningen med något.

För mig är det inte så att det ska vara en rättighet att få vad man vill.
Vi ska hjälpa människor som kommer hit men till skillnad från vad nästan samtliga riksdagspartier har påstått fram tills nyss, så är det ingen vinst i att ta emot de flesta människor och där är enligt mig felet. Man har ljugit och påstått saker som man nu låtsas som ingenting med.
Det tar flera generationer innan de är inne i systemet och enligt mig finns det ingen anledning att ge dessa allt det som de från början inte är vana vid.
De kommer många gånger från länder där det varken finns sjukpenning, föräldrapenning eller a-kassa. De är vana vid att hjälpa varandra.

Vi ska hjälpa mot att de anpassar sig.
Darwins teori.
Anpassa dig eller dö ut.
Det kan inte vara så svårt.
Speciellt inte med tanke på att media och riksdagspartierna påstått att de är högutbildade och ingenjörer allihop.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-spraksatsning-for-utrikesfodda-kvinnor