onsdag 4 september 2019

Likesträsket.

Några tummar där och några där.
Får du för lite gillande så är du dålig.
Den yngre generationen växer upp i en värld utan dess like.
Popularitet baseras på knapptryckningar.
svt.se

Det sista året har jag reagerat över hur media kommunicerar saker.
Ofta nämner de någon, för att sedan berätta hur många följare de har i något socialt medie.
Gissningsvis för att understryka vikten av den personen.
Bevisa hur viktig nyheten är på grund av just den personen.
Den stora frågan måste då vara om det verkligen är en nyhet.
Någonstans kommer nämligen personer över den statusen och slipper benämnas med sitt antal följare.
Få har hört någon kommentera kungen med sina följare, eller Angelina Jolie med sina gissningsvis väldigt många följare.

Samtidigt pratas det om alla människors lika värde.
Vikten av att alla är värda lika mycket.
Varför gör då media skillnad?

Facebook har nu uppe på förslag att plocka bort synligheten av gillandet.
Hetsen om vad andra ser och inte.
För mig är det inget bekymmer.
Jag går in på morgnarna, postar det jag ska och stänger sedan oftast ner tills nästa dag.
Det finns perioder i livet när man inser att tiden det tar inte är värt det.
Min tid räcker inte.

Instagram har tagit bort gillandet i vissa länder på försök och tycker det är bra.
Jag tror att det kan vara bra för alla fejknyheter och människor som lever på kanten.
Alla de som tror att man måste se ut på ett visste sätt, träna, äta rätt, ha den perfekta familjen och barnen. De behöver det.

Man är inte bäst för att man har flest tummen upp.
Det ska bli intressant att se vad de kommer fram till.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/facebook-bekraftar-vi-kommer-testa-att-dolja-hur-manga-likes-du-far