tisdag 17 september 2019

När någon annan betalar.


Sveriges system liknas enligt många andra länder vid kommunism.
Vi är ett land som är o så rött.
Skattetyngden på den enskilde är oerhörd.

För mig är vårt system ok även om jag inte anser att fördelningen av pengarna är ok.
Skola och vård av alla de slag ska få kosta men sedan är det inte mycket jag anser staten behöver lägga sig i.
Bränslepriset är absurt.
Kostnaden för invandringen, som jag inte ansåg att vi skulle ha, är extrema och följderna kostar desto mer. Otryggheten har aldrig varit så stor som nu.
Vad går då våra pengar till?
Jo, självklart en hel del till det som pengarna ska gå till.
Därutöver går det väldigt mycket pengar till saker jag inte anser det ska gå till.
En sådan sak är det som kallas för konst.

svt.se
Jag tycker om konst, beroende på vilken konst det är.
Konstrundan i Skåne har varit ett inslag i hela mitt liv även om jag inte själv äger några dyrare objekt.
Här finns dock några tavlor.
Tre stora tavlor med musikmotiv, en abstrakt, en med en stor ros på och en med en afrikansk kvinna på. Samtliga i gigantiskt motiv och alla går i röda färger.
Jag älskar färgen röd.
Utöver detta har jag ett stort kors och ett aum-tecken på väggen.
En vägg pryds även av musikinstrument som för tillfället inte används.

Det gemensamma med alla sakerna är att jag tycker om dem.
Jag har valt dem.
Jag har betalat dem.
Ingen annan.
Där är den stora skillnaden.

Kultur och demokratiminister Amanda Lind skriver såhär om Sölvesborgs nya program för konst:
"Beslutet är problematiskt på flera sätt. I totalitära samhällen är den fria konsten något av det första som begränsas. Konsten måste stå fri. För att kunna utvecklas självständigt - oavsett vilken konstnärlig intention som ligger bakom. För att kunna kritisera och uppröra - oavsett vilka som sitter vid makten".

Jag håller helt med ministern.
Konsten ska vara fri.
Konsten ska få utvecklas självständigt.
Konsten ska få kritisera och uppröra.
Självklart.

Mitt bekymmer är att konsten inte ska kosta skattebetalarna något.
Enligt mig är nämligen konst en lyxvara som kan konsumeras när allt annat är perfekt.
En bra skola och en god vård måste gå först.
I Göteborg förstördes det som enligt några kallas för "hbtq-konst".
Denna konst föreställer kvinnliga könsorgan och vad de kan lukta som.
Dumt att man förstör någon annans saker så jag försvarar inte det.
Jag hade dock fått ett aggressivt utbrott om det visade sig att sådan konst var inköpt av kommunen.
Kommunen ska nämligen inte ägna sig åt konstinköp alls.

När nu kulturministern anser att en kommun måste ägna sig åt konstinköp trots att man inte har tillgodosett alla andra instanser, så anser jag att det visar på fruktansvärt dåligt omdöme.
Förhoppningsvis lever hon som hon lär och handlar konst själv.

Fin, bra, godkänd.
Bra konst bär sig själv och behöver inte stödköpas av andra instanser.
Speciellt inte av en kommun som handlar för skattebetalarnas pengar.

https://www.svt.se/kultur/ung-hbtq-konst-vandaliserad
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/nytt-konstverk-uppror-i-solvesborg-kritik-mot-samstyret
https://www.svt.se/kultur/kulturministern-solvesborg