söndag 8 september 2019

Tre av fyra.

För en gångs skull är jag som de flesta andra i Sverige.
Undersökningar visar nämligen att bara en fjärdedel av befolkningen kan tänka sig att äta insekter, Jag tillhör helt klart den andra delen.
Jag är inte jätteglad i att prova nya saker och definitivt inte mat som innehåller insekter.
Det vänder sig i magen bara av tanken.

När jag gick på högstadiet hade jag en klasskompis som köpt kanderade larver och åt.
Efter ett besök i Verdun och gravplatserna från första världskriget så slutade jag äta kött.
svt.se
Jag var inte gammal men min hjärna kopplade ihop tanken på döda kroppar och korv sen gick det inte.
Jag såg ögon på allting och än idag får jag tvinga mig själv till att äta kött.
Jag har varit vegan och vegetarian i omgångar för att jag klöks av tanken på att jag äter döda djur.
Döda insekter blir en ny dimension.
Det hade iofs inte spelat någon roll om de levde.
Jag hade inte ätit det ändå.

Det är oerhört roligt att se klippet från köket där jag läste till hem och konsumentkunskapslärare.
Lika kul att se min fantastiska lärare sedan dess för hon var helt fantastisk.
Insektskorv?
Nej, det kommer jag inte äta.

Jag som kan skölja salladen tio gånger för att vara helt säker på att alla små kryp är borta.
Jag som inte äter maten om det är ett hårstrå i eller något har legat på golvet.
Jag skulle hellre svälta än att trycka i mig insekter.
Om de sedan väljer att servera dem som de ser ut eller i en korv spelar ingen roll och jag är uppenbarligen inte ensam med de tankarna.
Det kommer aldrig serveras insektskorv i mitt hem!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kristianstadsforskarna-ska-fa-dig-att-ata-insekter
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/insektsmiddagen-ar-serverad