lördag 14 september 2019

En ickefråga.

Ut ur husen, protestera och skrik!
Fler flaggor till vårt kommunhus!
Beställ helst hem tio till ditt eget hus för att visa hur god du är mot världen!
Visa att just du tror på alla.
Kärlek åt folket.
Puss.
svt.se

Just du ska dock veta att priden inte alls är för alla.
Priden främjar dem som tror på den egna tanken och idéen, inte oliktänkande.
Det är nu flera slår bakut för i den egna inskränkta världen så ser det ut så.
Regnbågsflaggan visar på kärlek och jämställdhet.
Enligt just dem.
Enligt mig gör den det inte och jag kan motivera det.

Pride är för mig ett jippo som slår in öppna dörrar.
Sverige är ett av världens absolut bästa länder för dem som väljer att vara precis vad de vill. Många av bekymren mot exempelvis homosexuella har kommit med invandringen men det vågar få säga i samma andemening. Precis som att hoten och hatet mot judarna har ökat de sista åren så har även detsamma skett mot människor som inte är heterosexuella.
Vill man göra skillnad med en pridefestival så bör man flytta den till Moskva eller i princip vilket land som helst i Afrika.
Alla jublande halvnakna människor borde visa vad de tror på i länder där de inte får tänka så.
DÅ hade pride varit meningsfullt.

Stockholm pride förbjöd härom året den enda partiledaren som öppet är homosexuell ifrån att medverka. Anledningen var att han, trots att han öppet är homosexuell, ansågs ha fel värderingar. Hur var det nu med allas lika värde?
Det gällde exakt alla?
Nej.
På samma sätt stod sju partiledare och viftade med flaggor på en scen.
Den åttonde i riksdagen fick inte delta för att han inte tänkte "rätt".

Märkligt i det hela är även att människor som nu förfasar sig över kommunens beslut om att inte hissa flaggan gör det genom hat mot oliktänkande.
Faktum är att det finns regler för vad som får flaggas och jag tycker det är bra.
Jag hade velat ha in häradsflaggorna för att visa det arv vi har men i stort så bryr jag mig inte om vad som viftar på en flaggstång.
Människor som kritiserar att det inte ska göras undantag för just prideflaggan, vilket det är vad det har varit tills nu, bör minnas hur det såg ut för trettio år sedan.
Då skulle man skämmas för att man hissade den svenska flaggan.
Att regnbågsflaggan tillfälligt är modern är enligt mig inte en anledning till att hissa den lika lite som att Jolly Rogers, reklam, parti eller religionsflaggor ska hissas.
Det är dock helt ok för vem som helst i varje enskilt hem att hänga upp hur mycket flaggor de vill om de följer de flaggregler som Sverige har.

Anmärkningsvärt i det hela är dock att detta kan bli ett sådant hett ämne.
Det är en flagga.
Om alla nu hade älskat den så mycket så borde de redan ha haft den hemma.
Den borde redan ha varit hissad.
Vi har gängkriminalitet, våldtäkter och övergrepp i rättssak.
Ingen bryr sig förrän den dag någon av dem säger att de röstar blått eller inte vill ha en prideflagga. DÅ kanske media tar riktiga bekymmer på allvar.
Sedan får kvinnan som plockade ut dubbla löner i fyra månader uttrycka sig.
Lika logiskt som att en riksdagsledamot som fuskat med bostaden med all sannolikhet får frågan vad hon tycker.
Hyckleri.
Man sväljer kameler och silar mygg.

Jag tror på alla människors lika värde och kan med den inblick jag har inte påstå att pride står för det. Den står för alla människors lika värde - om du tänker "rätt".
Oliktänkande är inte välkomna och den stora frågan måste då bli:
Om man som de påstår vill sprida mer kärlek i världen, borde man inte då även älska dem som inte tänker likadant?

Gör som ni vill med flaggan för enligt mig är det just bara en flagga.
Hissa den eller släng den.
Jag engagerar mig hellre i saker som verkligen är ett bekymmer i Sverige men i denna hysteri så glömmer man bort gruppvåldtäkterna och morden.
Eller varför inte övergreppen i vår egen kommun som tystades ner.
Då brydde man sig inte om alla människors lika värde utan då tänkte man bara på makten.

Om hissandet av regnbågsflaggan hade inneburit att det blev världsfred, att män slutade kastas från balkonger och tak, att kvinnor inte längre trillade från höga höjder, att homosexuella i andra länder fick leva i fred, barn slapp svälta och människor slapp bli avrättade på öppen gata med sitt barn i famnen, då hade jag engagerat mig.
Så ser det dock inte ut.

Kärlek åt folket!
Absolut, men jag vill att det ska vara till alla och inte bara till dem som tänker som jag.
En önskan hade även varit att alla engagerade sig lika mycket mot vapen i samhället, sexuellt våld och våld mot äldre som för en flagga.. men just det.
Då har ingen tid.
Man väsnas mycket för något som inte behövs och är tyst i det som är förfärligt.
Absurt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/filippa-reinfeldt-beslutet-direkt-olampligt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/anmaler-solvesborgs-kommun-till-jo