lördag 21 september 2019

Strejk för vad?

Skolor kan ge ledigt om föräldrarna tillåter det.
Varje elev har ett visst antal dagar som de får vara lediga på och det köper jag.
Föräldrarna väljer sedan om dagarna ska vara fria från skolan för semester eller strejk.
Vad som helst egentligen.
Hade mina föräldrar skippat en ledighet med familjen för att jag i min ungdomliga enfald trodde att jag kunde göra någon skillnad, så hade jag varit arg.
Semester med familjen kanske inte är så högt rankat enligt Fröken Thunberg men för mig är det ett ypperligt tillfälle för barn att verkligen lära känna sin familj.
En semester innebär utöver det mycket andra lärdomar som skolan inte kan lära ut.
svt.se

Jag är väldigt skeptiskt till ledighet för demonstrationer.
För mig blir det väldigt beroende på grund av vilken åsikt rektorn har.
Jag tror nämligen inte på skrämseltekniken för miljön utan tycker att den är överdriven.
Jag anser istället att skolorna verkligen ska prata med sina elever om vikten av skolarbetet.

I New York har nu eleverna fått ledigt för att protestera för planeten och enligt ledningen har det att göra med att Tellus bara har tio år kvar. Ledningen visar alltså väldigt tydligt hur de tänker.
Då gäller det att tänka på Sverige i sammanhanget USA.
USA har inte ens vanlig ordinär källsortering.
Titta på länderna i öst så ser vi ännu tydligare bristen på detsamma.
På vilket sätt hjälper det då att skippa skolan?

Vill vi ha in en förändring som gör att barn och ungdomar tror att skolan är rätt oviktigt?
Vill man förändra någonting är det nämligen genom skolan.
Utbildning är viktigt.
Kunskap är makt.

Vem ska då bestämma när en demonstration är ok?
Precis det är enligt mig viktigt.
Om någon blir nazist.
Får den personen demonstrera på skoltid då?
Om någon är rasist eller kommunist?
Vart ska gränsen gå?
På något sätt så glorifieras denna demonstration för att det är något som denna grupp tycker gäller alla. Jag är dock inte rädd och har aldrig varit för detta.
Jag tror att naturvetenskapens lag gäller alla; inget försvinner, allt omvandlas.
Vår jord kommer finnas kvar om tvåhundra år och fungera då med.
Skulle den inte göra det, så kan jag på heder och samvete säga att det inte är Sveriges fel.

Jag förstår inte varför vi ska vara ett dåligt samvete för hela världen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/globala-klimatstrejker-samlar-miljontals
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/elever-i-new-york-far-skippa-skolan-for-att-delta-i-thunbergs-klimatstrejk
https://www.svt.se/opinion/ska-elever-fa-ledigt-for-att-klimatstrejka