torsdag 9 april 2020

Är det verkligen ok?

Min hemkommun Sölvesborg sticker ständigt ut hakan.
Syns man inte, finns man inte.
Jag inser att jag kommer låta som en kommunist i detta inlägget men tänker att det kan vara en trevlig motpart till de vanliga skällsorden om att jag är rasist eller fascist.

Sölvesborgs kommun som helhet anammade den lokala handlaren Jonas på Matöppet i Hälleviks tänk, och började köra ut varor gratis till personer över sjuttio år. Allt för att de inte ska smittas av corona.
Matöppet har haft denna lyx så länge jag kan minnas men när nu kommunen har kopplat på fler affärer så har de tagit på sig att betala leveransen och osäkerheten för företagaren.
Kommunen ger alltså handlarna betalt för det de gör och sedan kräver kommunen in pengarna från den enskilde. Helt ok såhär långt.
Alla vi som skattebetalare bjuder äldre människor i kommunen på frakten hem för de varor som behövs. Utöver det bjuder vi på lönen till de anställda som gör detta.
Fortfarande helt ok för det är verkligen kris som det ser ut nu.
sydostran.se

Samtidigt går vår regering ut och säger att alla ska hålla sig hemma. Framförallt riskgrupper vilket är alla över sjuttio år. Ingen ska resa i påsk. Allt ska göras för alla andras säkerhet då vården inte klarar av en topp.
Sölvesborgs kommun anammar detta och skriver på sin facebooksida om Region Blekinge, och regeringens, budskap om att man ska kontrollera om resan verkligen är nödvändig.
Är resan verkligen nödvändig?
Fortfarande helt ok.

Döm då av min förvåning när jag ska utom stugan på Hanö och kommunanställda lassar på kassar med mat på båten för att sedan åka ut till ön med detta. Jag vet ju att människorna som är fastboende på ön är färre än tio personer och den mängd som var där skulle garanterat inte till dem.
Informationen når mig då att det är till de äldre.
Vilka äldre?
Jo men gissa, till turisterna som kommit hit.
Sölvesborgs kommun varnar, tillsammans med regionen och regeringen, människor från att resa men samtidigt servar vi äldre människor som väljer att resa igenom vårt land till en liten ö i vår kommun, med hemkörd mat!?
Hur i hela friden kom de till ön!?
Om de nu kunde ta sig hit från den stad de vanligtvis lever i, så borde de kunna handla med sig mat med. Tankarna snurrar vidare och jag inser att det förmodligen ser likadant ut i övriga "turistorter" i min hemkommun. Sandvik, Torsö, Norje Boke, Tocken.. ställena är många. Jag som skattebetalare bekostar alltså matleveranser till människor som inte ens ska befinna sig här!

Och bara vänta för det kommer mer. Det är nämligen så att äldre människor som tar sig till sina sommarstugor och vanligtvis har hemtjänst, får den servicen i Sölvesborg med.
Samtidigt som media larmar om att de som smittar oftast inte vet om att de är bärare, då utsätter vi våra kommunanställda för människor direkt från städerna, som inte bryr sig om de restriktioner som satts! Sen skrämmer media med att detta kommer sprida sig i rekordfart!
Jo, det kan jag skriva under på när kommunen väljer att tillhandahålla tjänster till människor som inte ens ska befinna sig här.
Kommunen i sig kan sen inte skylla på att det är emot lagen, för det har man redan visat i andra frågor att man mycket väl kan sätta sig emot. Andra kommuner har dessutom redan gått ut och sagt att de enbart tillhandahåller tjänster till människor som är skrivna i kommunen.

Man kan såklart påstå att detta minskar spridningen i kommunen, då dessa turister inte går ut i affärerna, men jag tror att hela incitamentet gör att dessa personer kommer hit. De vet ju att servicen finns. Äldre människor med sommarstugor som är lite trötta på stan och vill fira påsken på landet.. Varför ska jag betala leveranser och personal till det?
De pengarna och den tiden kunde gått till att hjälpa till där det behövs här istället.
Om det blir smittade behöver kommunen sina resurser,  personalen i vården, till de som bor i kommunen.

Hade jag varit med i kommunpolitiken nu hade jag skrikit högt åt detta.
Jag hade inte gått med på det. Det finns nämligen ingen anledning till att Sölvesborgs kommuninvånare ska serva semestrar här mitt under pågående pandemi.
Det finns kommuner som strikt har gått ut och sagt att kommunens tjänster enbart ska gynna dem som är en del av kommunen och jag anser att så borde vara fallet här med.
Kommunens anställda ska gynna dem som är skrivna i kommunen.
Tillhör man en riskgrupp och är rädd så kan man stanna i storstan och inte komma hit och utnyttja denna. De är varmt välkomna den dag allt har lugnat sig och fram tills dess hoppas jag att kommunen sätter ner foten och visar vad som gäller.
Jag vill inte finansiera en ökad spridningsrisk av corona i min hemkommun, oavsett vad jag tänker om det, men så anser jag att fallet är med detta.

Ändra reglerna så att kommunens service, oavsett om det är hemtjänst eller hemleverans av mat, enbart är till för de personer som är skrivna här.
Övriga kan få den servicen när de stannar hemma i sin egen kommun.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-vi-ser-en-utplaning-och-att-epidemin-kan-flytta-ut-fran-stockholm