lördag 4 april 2020

En seriös fråga:

Sverige lamslås av en katastrofal utveckling.
Vi har inte haft någon pandemi sedan 2009 men nu är den enligt alla förståsigpåare här.
Jag har väldigt svårt för att se paniken men jag har många gånger ett annat perspektiv.
Vad har vi egentligen att klaga på!?
Det finns länder som härjas av torka, svält, ebola och hiv.
Utanpå detta får de nu ett virus på nacken, men vem bryr sig.
De bor ju inte här.
Du känner ju inte dem.
17 000 personer i världen dör varje dag på grund av svält.
De hungrar alltså ihjäl och det går inte på några få dagar.
svt.se

Det var inte det jag skulle skriva om men det finns ständigt i mina tankar.
Det jag tänkte skriva om är om det verkligen är sunt i vårt land.
Vi har en demokrati med 349 riksdagsledamöter.
Dessa har ett fast riksdagsarvode plus extra betalning för alla platser de sitter på.
Ungefär 300 av dem går nu hemma.
Med full lön.
Samtidigt går arbetslösheten upp.
Min fråga blir då formad såhär:
Om Sverige klarar sig igenom en kris av värsta slag med enbart cirka 50 riksdagsledamöter, varför finns det då 349 stycken i normalläget?
För mig är det en sund fråga.

Nästa fråga gäller då EU-kontoret.
Där sitter det 708 personer i vanliga fall.
De flesta är nu permitterade med lön.
Frågan blir densamma här: Om EU klarar sig igenom en stor kris på väldigt liten styrka, varför sitter det då 708 ledamöter där?

Demokratin är fin och något vi måste ha för att fungera som land, men måste den kosta så mycket pengar?
Jag har så länge jag kan minnas ifrågasatt just detta.
Jag har under många år menat att vi kan ta bort några av alla ledamöter och om de ska vara kvar så kan man gå in och plocka en bra bit på den lönen.
De som sitter i riksdagen har en lön på 68 400 kronor.
Det är grundlönen för sedan tillkommer det en hel del.
Om då 300 av dem nu kan sitta hemma måste den stora frågan bli vad de gör för de pengarna?

Den som sitter som ledamot i Eu har en lön på 8932, 86 Euro vilket i dagsläger innebär en lön på 98 029 kronor. Detta är precis som riksdagslönen, bara grundlönen.
Utöver detta kommer traktamenten och utskottslöner.
Dessa jobbar också hemifrån.
Vad gör de hemifrån som genererar en lön på 100 000 kronor i månaden?

Som jag ser det bör det svenska systemet ses över för detta är absurt.
Som jag ser det kan du halvera båda grundlönerna och sedan byggt på det.
Politik ska inte vara ett självändamål, utan något du gör för att förändra samhället.
När du då ger dig själv högre lön, slutar göra det du ska men sedan gladeligen går hem med bibehållen lön, då bör man inte sitta som politiker i vårt land.

Tänk om och gör rätt.
Bara för den intresserade så kan jag upplysa om att Medborgerlig Samling under flera år krävt att vi tar bort 100 riksdagsledamöter. Det går nog snart att revidera ner den planen ännu mer.
Sverige och Europa klarar sig på ett tiotal personer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-manga-politiker-forsorjs-av-riksdagen-trots-att-de-slutat