måndag 6 april 2020

Renlighetsråd för alla!

Amhariska, arabiska, dari, engelska, finska, franska, kinesiska, kurmanji, lulesamiska, mienkieli, nordsamiska, pashto, persiska/farsi, polska, romani ari, romani lovari, ryska, somaliska, sorani, spanska, sydsamiska, thailändska, tigrinja och tyska.
Det är språken som Folkhälsomyndigheten har översatt sitt informationsblad på.
Vilket land är det nu vi lever i..?

Skyldigheterna måste vara större än rättigheterna.
Om människor som kom till Sverige hade tagit sitt ansvar och lärt sig vårt språk, så hade många fler människor levt idag. Om myndigheterna hade tagit sitt ansvar och sett till att människor som kommer till Sverige ska kunna vårt språk eller åtminstone engelska, så hade bekymret varit löst.
Människor dör idag på grund av ett dumt öppna-era-hjärtan-tal.
Faktum är nämligen att om det talet inte hade genomförts, så hade inte invandringen tagit fart som den gjorde. Hade den inte gjort det så hade kanske många av de människor som nu har dött, levt.
Man kan nämligen inte bara tro att lyckan är att få vara i Sverige.
Vi som bor här måste förklara vilka skyldigheter som finns och nummer ett kommer alltid att vara språket. Lär dig vårt språk när du kommer till Sverige och tänker bo här!

Ett "språk" har de dock glömt.
Snarare en dialekt även om de kallar det för rikssvenska.
Stockholmarna kommer nämligen till min hemby nu så de har tydligen inte förstått.
Senast igår när jag var ute mötte jag tre olika familjer som var på promenad.
Anledningen till att man vet att det är storstadsbor är det enkla faktumet att de inte hälsar.
De går rakt förbi och tittar på ett annat håll.
Jag känner eller vet vilka de flesta som befinner sig här är, och därför är jag säker på att det är turister. Igår eftermiddag/kväll kom det en familj gåendes från naturreservatet.
Jag har turen att bo inpå ett sådant.
När jag går ut eller ska göra något så drar jag på mig mina arbetsbyxor, ett linne och en halvtaskig hoodie samt sätter upp håret i en knut.
Kvinnan i familjen igår, kom ut från skogen med högklackat, finjackan och en stor märkesväska (inte modell ryggsäck) vilket tydligt visar hur exotisk platsen jag bor på är.

Jag är inte rädd, men jag följer restriktionerna.
Det är ju det minsta jag kan göra. Jag lever helt enkelt som vanlig då jag i vanliga fall inte gör något.
Jag handlar när jag måste, åker till Hanö där bara familjen är och sedan är jag hemma. Jag älskar att vara hemma!

Råden som ges ut nu är dock skrattretande.
Hosta eller nys i armvecket?
Var skulle man annars göra det?
Tvätta händerna alltid.. ja.. såklart..
Det lär man barn sedan födseln i princip.
Hygien är viktigt!
Råden är vad jag kallar för sunt förnuft.

Det är självklart bra att det nu finns översättning så att alla människor ska kunna förstå att man inte ska slicka varandra i ansiktet när man hälsar och att man inte äter med fingrarna, men i en vettig värld hade inte det behövts. Där hade alla använt det sunda förnuftet med en gång.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/informationsblad-pa-olika-sprak/informationsblad-om-det-nya-coronaviruset/