måndag 20 april 2020

Dags att serva alla?

Ibland blir goda idéer grunden för orättvisa.
Många ser det säkert inte som en orättvisa och väljer att utnyttja det system som finns.
Jag skrev och kritiserade matkassarna till alla över sjuttio år i Sölvesborgs kommun.
Jag kritiserar inte att kassarna går ut utan att det går till människor som inte är skrivna i min hemkommun.
Vi servar alltså sommargäster!
Detsamma kritiserar jag hemtjänstens tjänster med.
Varför ska kommunens personal serva människor som rest hit när alla instanser i Sverige säger att du ska vara i ditt hem?
svt.se

Nu kommer nästa käpphäst.
Jo, nu kör biblioteket ut böcker till dem över sjuttio år.
Väldigt trevligt så, men betänk nu att alla bibliotek, fritidsgårdar och musikskolan har stängt för smitta. Vad ska ungdomarna göra?
Mina barn älskar biblioteket men dit kan vi inte gå.
Vi måste nämligen be någon som är sjuttio plus att "köpa ut" detta.
Det blir för mig absurt och då speciellt med tanke på att inget har ändrats som jag ser det; lyxen gäller fortfarande badgästerna, såvida ingen dold klausul har matats in efter denna kritiken.

Missunnar jag då dem hemtjänst, hemkörd mat eller böcker?
Självklart inte!
Jag anser dock inte att MINA skattepengar ska gå till människor som inte bor i kommunen alltid. Som betalar skatt och hjälper oss på fötter.
Det väger inte upp att man äter ute en dag eller gynnar den lokala handlaren någon gång.

Problemet blir härefter att de som kommer till Sölvesborg från andra län, blir en påfrestning för Region Blekinge. Om de blir sjuka så kommer de hänvisas hit då Skåne har nog av sina egna.
Den som inte kan talar nu om den fria sjukvården, men det fungerar inte så i detta.
Du får självklart söka vård i Kristianstad, men de kommer skicka dig till ditt hemsjukhus som i Sölvesborgs fall är Karlskrona. Hemtjänsten betalar de visserligen men den belastar en redan tung bit i kommunen.

De som nu är överallt i min hemkommun, går rakt emot de riktlinjer som finns och kommer hit. Dem  kommer kommunen och möter med mat, hemtjänst och böcker. Jag tycker att det är förkastligt.
Om de vill ha dessa förmåner, när de nu ändå trotsar alla förbud, så är det minsta man kan begära att de ska betala för den service de får.

Jag hade haft betydligt mer överseende om kommunen skrev om dessa avtal så att de inte bara gällde alla över sjuttio år, utan även dem som är i en riskgrupp. Dessa tillhör ju kommunen och betalar skatt här för självklart ska de vara skrivna i Sölvesborgs kommun.
Allt annat blir absurt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/gullan-89-far-lanade-bocker-till-dorren-ar-mycket-nojd