torsdag 23 april 2020

För barnets bästa.

De får inte gå i skolan men leker med kompisar.
Mamman anser inte att barnen missar någonting och lägger i radion all kraft på att Sveriges lagar är fel, istället för att se på det faktum att hon bryter mot dem.
Jo, Sverige har skolplikt och inte läroplikt. Något jag påpekat för väldigt många de sista månaderna. Jag anser dock att det är bra.
Självklart ska det kunna finnas undantag men de ska vara få och av en anledning.
svt.se

Artikeln tar upp en mamma som även var med i P1 och diskuterade detta igår.
Hon har sina tre barn hemma för hon är rädd för att de ska bli smittade och att de senare kanske smittar någon annan. Hon sköter hemundervisningen och de får leka med kompisar.
Jag kan bara se bekymmer med detta och tackar min lyckliga stjärna för de regler som finns.
Det ska nämligen, enligt mig, inte vara upp till föräldrar att ta detta beslutet och jag hoppas att skolan anmäler henne. Hon ser inte barnets bästa utan sin egen rädsla.

Med detta menar jag inte att man inte ska kunna vara hemma för det anser jag absolut.
Jag anser bara att det ska finnas en skälig anledning till det.
Med detta menar jag exempelvis att barnet har någon nedsättning eller att föräldrarna har det.
Finns det en direkt risk så förstår jag nämligen att man håller sig hemma.
Att bara vara hemma för att man är hispig är dock inte rätt mot någon och definitivt inte för barnen som plötsligt växer upp i en väldigt märklig värld.

Jag tar ett exempel med spindlar.
Jag tror nämligen inte att någon föds rädd utan snarare nyfiken.
Omgivningen och lärdom skapar rädslor.
Ett barn som ser en hysteriskt skrikande förälder varje gång det kommer en spindel, kommer att bli rädd för spindlar. Detta trots att all logik säger att det inte finns farliga spindlar i Sverige. Jag tänker tvärtom också.
Om en förälder i panik håller sina barn hemma för ett virus som inte kommer skada dem, så kommer barnen få samma panik. Mina barn är inte alls rädda för jag skrämmer inte dem.
Inte ens om det var ebola som drog fram, så hade jag skrämt dem.
Det finns nämligen inget att vinna på det.
Hennes barn kommer minnas detta med en obefogad skräck då det inte finns ett bevis för att barn blir drabbade.

För mig är det en självklarhet att barn ska gå i skolan och i skolan ska precis allting vara som vanligt.
Tänk, redan innan detta, så satt det skyltar på toaletterna om hur man tvättar händerna. Det ingår nämligen i det allmänna tjatet från vuxna i denna världen.
Det är ingen nyhet.
Om någon har nyst rakt ut eller tuggar med öppen mun så att saliv och mat flyger, så blir man tillsagd. Tänk på dina baciller!
Inget är nytt förutom att vuxna nu står med handskar och överkänsliga regler för snörvel har införts. Pollen och astma har man inte funderat på alls..

Håller du dina barn hemma utan en rimlig anledning så ska du anmälas och sedan bör du få hjälp. Det finns nämligen hjälp att få. Hade hon eller barnen varit sjuka så hade jag förstått det men detta blir en ren skolvägran och jag anser att Skolplikten är betydligt viktigare än någons överkänslighet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hon-haller-barnen-hemma-av-oro-for-coronasmittan-skolan-gor-en-orosanmalan
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nioaring-med-covid-19-traffade-172-personer-ingen-smittades