torsdag 16 april 2020

En människa full av kunskap har tystnat.

Adam Alsing avled igår och jag, liksom många andra, tycker att det är tragiskt.
Hans fru och sönerna, barnbarnet som ska födas i maj.. fruktansvärt.
Jag lyssnar främst på P1 men har någon gång lyssnat på honom när han har tävlat och visst kommer man att sakna hans stämma. Jag beundrar kunskap och har alltid hållit det högt.
svt.se

Nätet svämmar över av rädda människor som nu sätter ett ansikte på en sjukdom.
En sjukdom som hypas upp fullständigt av media.
Det finns nämligen få människor i vårt land som inte skulle påstå att alla människor har lika mycket värde. Alla människor har samma rättighet att finnas.
MEN..
Just det. Det gäller främst de som är nära och kära.
Övriga bryr man sig inte om.

De 17 000 personer som dog av svält igår skrivs det inte om.
De 800 barn som dog av olika diaréesjukdomar igår bryr man sig inte heller om.
Varje sekund dör det två personer oavsett.
Tänk alla barn som far illa.
Ingen bryr sig, eller jo, på pappret gör de det men inte egentligen.
Det läggs nämligen mer energi på en medieprofil än på alla dessa.
Min uppfattning är att Adam själv hade gjort samma reflektion och inte hade velat bli ett statement för en sjukdom som han själv ansåg vara överdriven.

Statistiken från Kina är väldigt tydlig med att det är väldigt få fullt friska människor som dör i corona. Huruvida Adam var fullt frisk vet jag inte men hans tidigare fetma och operationer kan ha påverkat. Det är tragiskt oavsett. Statistiken som kom igår visar att väldigt många av dem som dör har utsatt sig för onödiga risker, vilket hela vår kultur räddar oss ifrån.
Många av dem som dör är från Somalia, Irak och Syrien och har tagit sig till Sverige men fortsätter att bo i ett generationsboende. Det händer inte i Sverige. De som vill bo med sina svärföräldrar, morföräldrar och barnbarn under samma tak är få.

Adam Alsing kommer bli ihågkommen länge och mitt starkaste minne är från tv när han är en av de första i Sverige som åker dit för fortkörning. Jag tyckte det var kul då och känner likadant ännu.
Jag hänvisar som vanligt till en av våra grundregler: Ingenting försvinner, allt omvandlas.
Det gäller både virus, fortkörningsboten och Adam Alsing som person.
Han finns med oss fast i en annan form.
Det är tragiskt för alla dina nära och kära och jag hoppas du har det bra där du nu befinner dig.
Detsamma gäller alla de barn som dog igår och de som överlevde men idag kämpar för sina liv, då ingen som har möjligheten att göra något bryr sig.

Tankarna går till alla anhöriga.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/programledaren-adam-alsing-dod-i-covid-19
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-allt-fler-skrivs-ut-fran-iva