lördag 23 oktober 2021

Arga katter får rivet skinn.

Till en början, självfallet är det fruktansvärt att en 19-åring dör.
Ingen förälder ska behöva begrava sitt barn.
Det är nummer ett, såklart. 

Sen måste logiken komma in.
Det finns ett ordspråk som jag ofta använder och det är just detta: Arga katter får rivet skinn.
Om du alltid hamnar i konflikter, i bråk och alltid är "utsatt" så måste du titta dig i spegeln och fundera över varför just du hamnar i den situationen. Sannolikheten att det är alla andras fel är nämligen väldigt liten. Sannolikheten att det är just du som är problemet är betydligt större. 
Ett annat ordspråk är: Säg mig vem du umgås med så ska jag säga dig vem du är.
Mycket enkelt.
Du kommer nämligen ha människor runt dig som till stora delar fungerar som dig och med dig.

Einár var ingen ängel.
Det är över två år sedan jag förbjöd musiken här och jag upprepar ständigt för alla att det enda sättet att plocka bort statusen för människor som Einár och Yasin är att helt enkelt sluta sponsra dem.
Sponsra dem gör man genom att lyssna på deras musik i exempelvis Spotify.
Merparten av lyssnarna är garanterat yngre människor som inte ifrågasätter någonting och föräldrarna är inte så engagerade att de faktiskt lyssnar på vad barnen har i lurarna.
För musiken är rena rama katastrofen.
Gå in och titta på en musikvideo och försök förklara för mig hur det kan kännas ok att en sextonåring sitter med en pistol och röker på. Sen anses han vara cool och en idol.
Ungdomars förebild - samtidigt som man undrar varför råheten går ner i åldrarna.

Einár blev 19 år men han hann dömas för rån, knivhugg mot annan - misshandel, olovlig körning och narkotikabrott. Utöver det blev han placerad i ett HVB-hem enligt LVU - Lagen om Vård av Unga.
Våld, pistoler och knivar var vardagsmat för denne kille.

Nu helgonförklaras han, som själv var en del i den kriminella värld som numera blev hans baneman. Media berättar om denna stjärna utan att över huvud taget belysa att anledningen till att han själv dog med största sannolikhet var den krets av människor han rörde sig runt. 
Det liv han själv levde. Den musik han förde fram med hot och påpekanden.
Han höll på med "gangsterrap".
Bara det i sig är enligt mig töntigt.
Gangsterrap innebär nämligen att du sjunger om att polisen är kass och du vill i stora drag hellre ha anarki.
Till saken hör att jag själv kan lyssna på rap, men jag skulle aldrig starta den svenska så kallade gangsterrapen då den för mig är patetisk.
Man berättar om sin hemska uppväxt i en förort där det FINNS kriminella nätverk.
Grattis. Det finns det nästan överallt.
Det betyder inte att alla blir gangsters eller hamnar i fel kretsar.
Är man sedan född med en guldsked i munnen med en kändismamma på Södermalm så kanske man bör fundera lite över hur hemskt saker och ting är egentligen.
Gangsterrapen slog igenom i USA på 90-talet och man behöver inte vara någon hjärnfysiker för att se hur det gick för dem. Det tog trettio år innan den kom hit men nu tror dessa killar att de är unika och värst av allt är att ungdomar verkligen tror det och sedan glorifierar dem.

Varje dag ser man om skjutningar i media men jag påstår att det är väldigt sällsynt att en helt oskyldig människa blir påhoppad och mördad. Du blir nämligen som du umgås.
Har du ett rivet skinn så ta dig en titt i spegeln och fundera över vad som är logiskt och inte.

Var är den kritiska median?
Nu går kreti och pleti ut och berättar vad hemskt detta är. ALLA tycker något.
Jag fick för första gången på år stänga av radion för jag orkar inte lyssna på helgontänket. Det fattas bara en staty eller egen arena nu.
Var var ni, kreti och pleti i riksdagen, när alla andra blev ihjälskjutna?
Mysigt att ni faller för media och grupptrycket och hjälper till med glorifieringen för när han släppte videor med ansiktsmask, pistol och narkotika.. då brydde ni er inte.
Det är ER politik som skapat dessa bekymmer.
Tänk på det.
Fruktansvärt att dö när man är 19 år, men helgonförklara inte någon som faller för sitt eget levnadssätt.