lördag 9 oktober 2021

De nya nazisterna.

Jag är uppvuxen när det drog en våg av nynazism över Sverige, när svenska flaggan plötsligt blev en symbol för något hemskt, Tors hammare ansågs rasistisk och där människor faktiskt heilade. Jag stötte på det någon gång och minns att det fanns möten.

Ultima Thule, Völund och Hel spelades vilket ansågs hemskt.
Den delen förstod jag aldrig.
Jag älskar musik, all musik, och lyssnade på allt.
Dia Psalma, Imperiet, Charta 77 och Ebba Grön.
Motsatsen politiskt men lika bra om man frågar mig.
De flesta grupper har något som är bra.

Nynazisterna hade rakat huvud, bombajacka, svarta kängor med vita snören och jeans.
Det är den bild av antisemitism jag såg och jag tyckte mest synd om dem.
Hamnar man där har man fått för lite kramar i livet. 

Malmö håller nu en stor konferens med flera länder för att stävja antisemitism. 
Malmö. Staden som judar flyr ifrån på grund av det judehat som eskalerat de senaste tio åren.
Konferensen ska tala om
  • Minnet av Förintelsen
  • Utbildning om Förintelsen
  • Antisemitism i sociala medier
  • Bekämpande av antisemitism och andra former av rasism inom livets alla områden
Då antalet aktiva nazister i hela Sverige är under 200 individer så kommer det mesta av fokuset inte läggas på dem. Eller?
Min uppfattning är nämligen att många fortfarande tror att det är så nazism ser ut när det i själva verket inte är så. Nazismen i Sverige idag sprids nämligen främst av män från mellanöstern.
De behöver inte ens vara därifrån utan deras föräldrar är det och det räcker.
De lär sig hata från födseln och hatet, det riktas mot judarna.
Den antisemitismen är den vanligaste i Sverige, inte den med rakade huvuden och bombajackor.

Hade vi låtit 90-talets rädslor styra hade den svenska flaggan förbjudits tillsammans med Tors hammare, stålhättekängor och bombajackor. Hat sitter inte i symboler eller kläder, det sitter mellan öronen på dem som utövar det. 

Så när nu fokus ska läggas så hoppas jag att något av alla de andra 50-talet länder vågar säga sanningen, för den lär inte komma ifrån Sverige för här är vi rädda för allt. Alltid.
Alltid längst bak och gömmer sig oavsett om det gäller att ha en åsikt eller inte ha den.
Vi har problem med antisemitism i Sverige, och problemet med den har kommit med invandringen för jag vågar påstå att svenskar i gemen är ett väldigt bejakande folk som låter de absolut flesta bara vara som de är så länge de sköter sig själv.