lördag 16 oktober 2021

Det är principen.

Fick häromdagen frågan varför jag försvarade någon som har betett sig illa och blir uppsagd för det, så jag drar det en runda till. För jag försvarar inte någons beteende, men jag tror att alla kan göra rätt och fel.
Alla. 
Min helt klara ståndpunkt är också att ju mer fel du själv gör, desto högre skriker du över andras moral för den som själv har rent mjöl i påsen behöver inte jaga andra för att själv se bättre ut.

Jag tänker börja med en text som så tydligt visar hur jag tänker:
"Somliga, de säger "för sakralt"
Andra säger "sentimentalt"
En tredje tycker historien är banal
Och en fjärde ropar "mer moral"!

Att någon blir ANKLAGAD för någonting.
Det kan faktiskt drabba precis vem som helst.
Som man är du i detta läge väldigt mycket mer utsatt än en kvinna för antalet kvinnor som våldtar män är betydligt färre än motsatsen.
Ett nej är självklart ett nej på alla håll.
Men, OM du har valt att delta i en app för sexträffar och stämmer träff med någon där.
Inte en utan flera gånger, då får du enligt mig stå ditt kast.
Mår du dåligt för det du har gjort så gör inte om det.
Det må vara det simplaste i alla världar och då speciellt om du inte bor i kommunen utan faktiskt tar dig någonstans för denna träffen.

När mannen anmäls så kommer polisen inte fram till att det har begåtts ett brott.
Det blir inget vidare av detta, MEN, då kommer sedlighetspolisen in.
Att en person som råkar äga ett företag dit människor med drogproblem ska få hjälp anmäler detta spelar ingen roll. Polisen har gjort sitt och tagit ett beslut.
Enligt svenskt rättssystem är du faktiskt oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Då systemet säger att du är oskyldig så bör det inte längre vara ett problem.
Hur kan det då vara så att en kommun anser sig stå över lagen!?
DÄR är mitt problem.

För det är faktiskt såhär att den som känner sig helt oskyldig till allt kan kasta den första stenen.
Jag hoppas verkligen inte att du har smugit med någon kollega.
Tafsat på någon eller hängt på någon på fyllan när ni har fest med jobbet.
Skilt dig för att du har träffat någon annan inom den kommunala verksamheten.
Den stora frågan måste ju då vara hur ni träffades om ni har arbetat ihop.

Alla utgår alltid från sitt eget tänk och tyckande så se dig i spegeln och fråga dig själv om du är perfekt.
Du har väl aldrig gjort något av ovanstående?
Är du man och har hängt på någon under en fest så kan du bli anmäld.
Erkänner du då att jo, du hängde kanske lite för mycket, så är risken att sedlighetsroteln inom den kommunala verksamheten tar vid.

Intressant i det hela är även att en stor del, och jag tror att de flesta vet fast att ingen säger någonting högt, är väl införstådda med swingersklubben som finns i kommunen.
Namnen där syns väldigt högt upp i hierakin men då anses det vara coolt?
Polisen har bestämt att det inte har begåtts ett brott med den rektor som nu inte längre är kvar i verksamheten, men ändå stroppar hönorna omkring och anser att detta är en katastrof.
Stöd utlovas till arbetskollegorna.
Ger man det till dem som är swingers med?
Eller till dem som råkar se nakna politiker spatserandes i trädgården?
För vems moral är den viktiga!?

Inga barn har utsatts.
Inga kollegor har utsatts.
Personen i fråga har inte arbetat med barn - rektorer inriktas mot andra vuxna.
Det har inte skett under arbetstid.
Polisen anser att det INTE har skett ett brott.

Vem ska då döma?
Kommunen tar över yxan och hugger.
Varför då?
Enligt mig för att skydda sig själv.
Skrik högt och mycket så flyttas fokus från något annat, vilket också borde vara det media ska fokusera på. Hur kan detta bli en så stor fråga!?
Jag hoppas att varenda journalist börjar kontrollera alla, över 1200 personer, anställda i kommunen samt politiker. För tänk på det.
Det räcker med en anklagelse så kan du vara rökt på ditt jobb.
Det har inte med hur du har skött ditt jobb att göra, din kunskap eller din förmåga.
Du blir avskedad för att sedlighetspolisen ska skydda sig själv.

Det ska bli spännande att se när media ser över och kollar moralen hos kommunens anställda.
Börja med politikerna. Se hur de har levt under corona.
Har de följt sina egna direktiv?
De har väl inte haft fest?
Suttit inlåsta med munskydd alltid?
Inte sovit över hos någon eller varit på sena fester?
Moral. Jag vill påstå att den inte finns men vissa låtsas som om de är lite bättre än alla andra.
Jag hoppas verkligen att du som anser att detta är fruktansvärt varken varit otrogen eller chattat med någon annan.

Jag skulle aldrig kunna kasta någon sten på någon men tycker det är fruktansvärt att människor profiterar på andras olycka när man själv kanske har ställt till det för sig genom ett helt liv.

Min uppmaning till er alla: 
Se er i spegeln och titta efter om ni är helt oskyldiga eller om ni helt enkelt inte har åkt fast för det ni gör än.
INGEN borde kunna bli av med sitt jobb för en anklagelse.
Ingen.