onsdag 13 oktober 2021

När rädsla och hyckleri tar över.

Skolledare hade sex i skolans lokal.
Jaha. Där är hela min reaktion.
Jaha. Vem bryr sig?
Gissningsvis familjen och vännerna men som vanligt så kan jag inte se problemet.
Jag visste inte ens att det var ett problem innan det skickades ut till mig som förälder i den app som kommunen använder sig av.
Där kommer en redogörelse och det står klart att en skolledare, alltså rektor, har sagt upp sig efter att ha ANKLAGATS för köp av sexuella tjänster.
En uppgift till kommunen har påstått att personen i fråga har köpt sex i skolans lokal på kvällstid.
Det står tydligt i det som skickats ut att varken personal eller barn har drabbats av några oegentligheter och att det inte skett under arbetstid.
Polisen ska ha kikat på det och lagt ned det.
Då tar moralpoliserna i kommunens regi vid istället.

I det som jag som förälder får ut står det att "Vi har ett ansvar mot barn och elever och ett ansvar som arbetsgivare, här gör anklagelsernas natur att förtroendet för medarbetaren har brustit och vi ser inte någon annan utväg än att avsluta medarbetarens anställning".
Längre ner fortsätter man med att "Medarbetarens agerande är inte förenligt med skolans värderingar".

Så en sammanfattning av allt det jag inte förstår:
  • Någon har anklagats för ett brott.
  • Samma någon har friats av polisen.
  • Inga barn eller elever har blivit utsatta.
  • Ingen personal eller kollegor har blivit utsatta.
Resultatet: Den anklagade får avsluta sin anställning då denne inte har agerat efter skolans värderingar.
Jag förstår ingenting.
Skolans värderingar!?
När började det gälla på anställdas fritid?

Personen i fråga är inte dömd, inte straffad eller längre anklagad av rättsväsendet.
Ok, han har haft sex i en kommunal byggnad efter arbetstid.
Är det så farligt att det går emot skolans värderingar!?
Eller moralpoliserna väger inte det som inte polisen såg och tycker att det där ordspråket med ingen rök utan eld.. det gäller nog här.

För mig är detta toppen på ett isberg av hyckleri.
En kommun som styrs av människor som säger en sak men själv gör en helt annan.
Handen upp på den som tror att detta är första gången någon hade sex i en kommunal byggnad i Sölvesborgs kommun! Jag tror det inte.
Är det moralpoliser vi behöver i det kommunala ekorrhjulet så kanske vi ska börja rikta alla kameror som sätts upp inåt istället för jag är helt säker på att detta har skett både innan och kommer ske efter.
Osmidigt och en varning, visst.
Men att påstå att detta är så fruktansvärt?
Vad är det för porslinsdockor vi har som arbetar för denna kommunen!?

Om det hade varit elever inblandade, stora grupper av personalen eller skett framför andra. Att de har blivit påkomna, men nej. Det handlar bara om det faktum att det har skett sex i en kommunal byggnad vilket har skadat kommunens förtroende för honom. De får väl kräva att han ska betala lokalhyra istället då, för vänd på det. Om han inte hade haft sex utan istället druckit en öl.
Använt alkohol.
Rökt en joint. 
Dragit en lina.
Spelat.
Då skulle kommunen erbjudit hjälp.
Det gäller att göra rätt mängd fel och "rätt" fel.

Nigeria, Marocko, Algeriet, Egypten, Libanon, Saudiarabien, Somalia, Sudan, Iran, Indien, pakistan, Afghanistan, Vietnam, Brunei, Malaysia, Indonesien och områden kontrollerade av IS.
Och sen Sölvesborg.
Här är områdena i världen där det finns sedlighetspolis.
Detta handlar för mig om ren moralhyckleri där man väljer att svälja kamelerna och sila myggen. 
Vad är det man är så rädda för?