onsdag 27 oktober 2021

Framtiden 2050?

Jag bor i Hällevik.
Hällevik, en by i Sölvesborgs kommun, Blekinge län.
Jag älskar verkligen detta stället över allt annat och kommer aldrig flytta här ifrån.
Det är också en av anledningarna till att jag engagerar mig när det är något.
En av anledningarna till att jag väljer att arbeta i byns skola och engagera mig i föreningarna häromkring. Jag vill att det ska bli så bra som möjligt för alla här.

Igår var det ett möte med kommunen kring översiktsplan 2050.
En hel del människor på plats och som engagerad politiker sedan tjugo år så kan man säga vad man vill. Diskussionerna nu är desamma som de var för tio år sedan.
För tjugo år sedan.

Sölvesborgs kommun som många gånger får onödigt mycket dålig publicitet men som klarar sig undan saker man kanske borde kritiseras för.
Efter valet tog Samstyret över.
Många var missnöjda med kompisrelationerna mellan politiker och tjänstemän och mycket ansågs göra fel.
Hälleviks skola var en av de saker som poängterades och det sista jag hann få igenom var att vägen ovanför skolan ska kunna dras om så att den går runt skolgården istället för rakt igenom den.
Skolan skulle byggts om för tjugo år sedan men prioriteringarna har gjorts om.

Fina Hällevik.
Har det blivit bättre med ett annat styre?
Jag beklagar att jag måste svara nej på den frågan.
Ja, det har blivit fler väktare och mer bevakning inne i Sölvesborg men det hjälper inte eleverna på en skola där delar nu är utdömda.
Planeringen kan inte annat än att kritiseras.
Huset jämte skolan som köptes in för att användas för skolans ändamål renoverades i somras.
Förra veckan dömdes det ut och plötsligt ska alla elever där flyttas för att en barack ska sättas dit istället. Huset med nyrenoverade delar är inte godkänt för att ha elever i!
Det ska nu rivas och barnen sättas i "tillfälliga" baracker/modulhus/paviljonger - kalla det vad ni vill.
Erfarenheten från övriga skolor i kommunen säger att de inte blir tillfälliga utan med största sannolikhet blir permanenta då de stannar i åratal.
De gör dessutom att skolans prioritering åker ner.
En skola som har behövt renoveras i nästan tjugo år.
De ska väl muta oss med en lekplats eller nya fotbollsnät i målen.en fin prioritering av våra skattepengar.

Har kioskområdet blivit bättre?
Nej.
Hur blev det med höghusen nere vid stranden?
Jo, dra mig baklänges när politiker på plats menar att det inte är deras roll att ta beslut om utan att det är upp till den som ska bygga. Då har man verkligen inte förstått hur detta fungerar.
Politiken ska sätta ramarna. Punkt.
Politiken kan säga att en byggnad får vara max sex meter hög och sedan ska den som bygger anpassa sig efter det.
Igår lät det tvärtom och anmärkningsvärt i det hela är att alla grupper som var på plats var överens om att det INTE ska byggas några schabrak i hamnen.
Precis samma som jag varit med om att besluta innan. Både moderaterna och SD sa innan valet att området skulle bevaras. Vad hände sen!?

Så vad är egentligen skillnaden från fyra år tillbaka?
Jo, innerstan har fler väktare och övervakningskameror.
Jag bor i Hällevik som jag älskar över allt annat.
Här har det inte hänt någonting.
Vi måste se till att det händer något och det kan man göra genom att plocka bort den politiska adel som sitter i kommunhuset och ändrar sina beslut när lön betalas ut.
MEDborgerlig Samling tror inte på politisk byråkrati, vi tror på dig som individ.
Välkommen MED.