onsdag 20 oktober 2021

Takbaserad vindkraft?

Vad sägs om förslaget:
I framtiden så byggs vindkraft på taken i städerna!
Fyll riksdagshuset och samtliga byggnader där med vindkraft. De som inte lämpar sig för vindkraft sätter vi solpaneler på!
Tänk vilken vacker vy det hade blivit..

Nej, jag är en total motståndare av vindkraften för jag kan inte tänka mig något fulare.
Jag är dessutom inte ensam, för enligt Novus sista undersökningen - som jag även skrev om häromdagen - så är det bara två procent av Sveriges befolkning som tror på vindkraften.
Övriga anser inte att det är en lösning utan merparten vill se mer kärnkraft.
Detta bryr sig inte politiken om.

Reportaget tar upp Trelleborg där kommunalrådet bestämt säger nej.
Ersättning spelar ingen roll för det är vyn som är viktig.
De vill inte fylla hela kusten med vindkraftverk och jag förstår dem precis.
En kommun som lever för sina stränder och sin turism vill inte ha detta inpå.
Heja!
Frågan fanns även i Sölvesborg och antalet människor som kan köpas för pengar är tyvärr många.
Tänk så många jobb det hade blivit!
Tänk turismen som kan bli för att se dem - det är faktiskt inget skämt utan ett argument från tidigare kommunalråd.
Som tur är har vi försvaret som har sina övningar varpå det inte fick bli någon havsbaserad vindkraft utanför vår kust, och så tycker jag att det ska förbli.

Vindkraften är enligt mig inte någon lösning på några problem och senast i somras var jag hemma hos en vän som ändå bor en rätt bra bit från verken som finns där.
Jag frågade vad det fruktansvärda ljudet var för jag såg inte var det kom ifrån.
Det visade sig att det var vindkraften som lät.
Ett fruktansvärt "swooshande" ljud som störde i vårt samtal fast att det stod flera hundra meter bort.
Då var inte det ens ett av de stora verken utan ett mindre som har funnits där i några år.
Hemskt!

De som nu så gärna vill ha vindkraftverk - bygg dem där ni befinner er.
Då miljöpartiet är de stora hejarna av detta och då deras väljare främst koncentreras i storstäderna så tycker jag att vindkraftverken i framtiden kan placeras där för jag vill inte förstöra den vackra natur vi har i Sverige.
Varken på land eller längs kusterna.