söndag 10 april 2022

2,9 %

Jag säger alltid till eleverna att man aldrig ska bua, man ska heja på dem man tycker om istället. På samma sätt ska man föra fram vad man anser vara bra med saker och inte klanka ner på alla andra.
Jag ska därmed försöka att visa min skadeglädje på ett positivt sätt.

Fördelar med att miljöpartiet fick 2,9 procent av rösterna i svensk väljaropinions mätning:
  • Det är bättre än 2,5%.
  • Det blir bra för hela Sverige.
  • Andra partiers miljöpolitik kan få en chans av alla som förblindat tror att "miljö"-partiet är naturens enda lösning.
  • Sverige får en bättre framtid.
  • Miljöpartisterna kommer vid samma siffror i september på riktigt kunna engagera sig i miljön på sina hemorter.
  • Riksdagsledamöter från miljöpartiet kommer inte längre behöva resa så mycket inom Sverige.
  • Dessa ledamöter kommer få mycket mer fritid.
  • Sveriges skattebetalare kommer slippa betala ut så mycket partistöd.
  • Detta lilla parti kommer inte längre ha den stora makt de vill ha.
Jag skulle kunna fortsätta men jag tror att poängen går fram.
Detta totalt framtidsrädda parti har fått mer makt än vad som är rimligt att de ska ha och det börjar äntligen ordna upp sig. Siffrorna blir ett lyft för hela Sverige och en ny verklighet kommer visa sig i höst.
Samtidigt som andra partiet liknar varandra så ger det plats för andra alternativ.

I svensk politik finns inget parti som tänker klart med liberala tankar i siktet.
Ett parti som tror på individen på riktigt och anser att alla beslut kan tas av dig själv.
Som anser att utbildade människor ska ta besluten och låta dem stå för konsekvenserna av sina handlingar. Tjänstemannaansvaret måste vara grundläggande i alla organisationer.

Miljöpartiet i Sölvesborg åkte ur kommunpolitiken förra valet.
Inget märkligt då den högste företrädaren inte ens kunde prata fritt inför skolungdomar om vad partiet tycker utan istället väljer att titta ner i mobilen och läsa några rader högt från sitt eget program.
Det krävs personer med en energi och en tro som inte kan köpas.

Därför kan jag också hedra Gustaf Fridolin.
Han är den ende, mig veterligen, politiker som faktiskt gjort vad han har sagt:
När han suttit sina år i riksdagen så gick han precis som han hade meddelat tidigare och tänk.. han började jobba som lärare igen. Han tog inte del av den lön som kunde hängt med under många år.
Han är den ende jag vet som gjort såhär och det är hedransvärt även om jag inte delar hans andra åsikter.

Så, miljöpartiet åker kanske ur riksdagen.. jag ska inte heja.
Jag väljer istället att lägga fram det med vilken tor dessa ledamöter har som nu kan ägna sig åt miljön på hemmaplan istället! Det sparar mycket resor.