måndag 25 april 2022

Vann rätt person?

Frankrike.
Ett fantastiskt land med oerhört mycket natur och sevärdheter.
Jag har besökt Disneyland fem gånger och sett mycket av det som finns att se, men jag har fortfarande väldigt svårt för hur kulturen där fungerar.

För många år sedan sa en vän till mina föräldrar till oss att vi var tvungna att berätta att vi var svenskar när vi kom till Frankrike. Anledningen att vi ständigt blev otrevligt bemötta var att de trodde vi var tyskar.
För mig totalt absurt, men ännu värre när det faktiskt fungerar.
Det blonda håret och de blå ögonen lurar fransmännen och tyskar kan man inte gilla efter världskrigen.. för de tyskar som lever idag kan verkligen hjälpa vad som hände för åttio år sedan.

Fransmän. 
Alla andra talar engelska men inte de.
De talar franska.
Det räcker att titta på Eurovision så kan man slå sig för pannan. 
Merparten i omröstningen talar engelska - ett språk alla förstår.
MEN, inte fransmännen.
De talar franska.

Som med allt annat finns det dock bra saker. 
Deras "jävlarinamma" när de inte får som de vill är makalöst och något som den timide svensken borde lära sig istället för att knyta handen i fickan.

Nu har det varit val och Macron får sitta kvar i fem år till.
Bra eller dåligt?
Helt ärligt har jag väldigt dålig koll.
Jag vet att han inte litar på sina medborgare och införde tvångsvaccinering - vilket för mina tankar till en diktator - men det är också allt.
Jag kan inget om fransk politik och bryr mig inte.
Le Pen.
Vet inget där heller, så för min del så spelar det faktiskt ingen roll.
För mig är det lika meningsfullt att lägga tid på det som en fotbollsmatch.

Oavsett så tyvärr Le Pen, grattis Macron.
Börja lita på dina medborgare och sluta lek översittare så ska det nog bli bra till slut.
Ingen bryr sig om hundra år oavsett.