torsdag 7 april 2022

Totalt omänsklig.

Dag efter dag kommer det bilder och filmer på förödelsen i Ukraina.
Den sista karta som kom upp på SVT visar dock att områdena Ryssland "äger" minskar.
De retirerar om bilden stämmer.
Jag kan inte se några uppgifter i skrift kring detta.
Jag kan inte heller hitta aktuella siffror på antalet döda under denna invasionen.
Det kommer siffror som säger att mellan 30 och 40 000 ryska soldater har fångats in eller dödats. Jag ser siffror på att det har dött ungefär 13 000 personer - sedan konflikten började 2014.
Ingenstans ser jag något om dagsaktuella siffror.

Jag förstår att det kan vara svårt att säga någonting exakt, men anser ändå att just statistiken är viktig även här då det är viktigt i allting annat.
Detta tycker jag är märkligt.

Att se filmerna inifrån Ukraina är horribelt.
Bakbundna människor, människor i brunnar, källare och i massgravar.
Ingen kan se detta utan att känna en avsky över vad som händer.
Jag hävdar envist inför alla jag undervisat i historia att man måste förstå att ingen väljer krig.
Under världskrigen tvingades alla män ut i kriget oavsett om de var från Frankrike eller Tyskland.
De tyska männen hade inte heller något att välja på och jag är helt övertygad i detta.
Jag tror också att många gör saker under tvång, men bilderna som kommer här är fruktansvärda.

Jag tror att få väljer att kriga även om det finns de som gör det.
De absolut flesta vill inte riskera sitt liv eller familjemedlemmens liv.
Att de som är i kriget behandlar andra människor på detta vis går dock inte att försvara på något sätt. Jag tror inte att Putin sitter och säger till dem att de ska tortera oskyldiga människor i byarna. Det måste vara sjuka individer i detta. Helt sjuka, för att du blir ålagd att mörda någon så behöver man inte göra det i sin grymmaste form.

All form av dödande är förkastligt men att döda någon genom tortyr är helt avskyvärt och något som aldrig ska accepteras.