söndag 3 april 2022

Hur var det nu med att sila mygg?

Det är ok att lägga ett fotbolls-Vm i Qatar.. men det är inte ok att spela basket för en liten rysk basketklubb? 
Hur var det nu med att sila mygg och svälja kameler?
I min värld, som visserligen är helt okunnig kring allt som handlar om idrott, så är det nämligen ingen skillnad. 

Jonas Jerebko är ingen jag känner.
Jag vet inte hur han är som person eller vilka värderingar han har.
Jag har dock förstått på alla artiklar att han är en oerhört duktig basketspelare.
Ska han då inte få spela basket?
Det är ju uppenbarligen inte många som ser problemet med att lägga ett VM i Qatar, så varför jäklas med denne man?


Ok, Putin har invaderat Ukraina och det är fruktansvärt.
I Qatar dör dock gästarbetare varje dag.
Vem bryr sig?
Uppenbarligen varken Fifa eller Svenska Fotbollsförbundet.
Om nu Jonas Jerebko istället hade berättat att han skulle åka till Qatar eller Saudiarabien för att spela basket. Hade samma röster väsnats då?

I detta ligger det där med människovärde.
Vad är värt mest?
Ett liv i Ryssland, Ukraina eller Qatar?
Vi låter nämligen hela världens fotbollselit åka till ett (ursäkta språket) skitland som är en stor öken. Du får knappt vara kvinna, inte homosexuell och du varnas för att ha en regnbågsflagga.. men det är ok.
Men om du som en enskild individ väljer att spela basket för ett ryskt basketlag så ska du jagas med en brännlampa?
Jag förstår faktiskt ingenting.

Hur kan det ena vara värre än det andra?
Min rädsla hade snarare varit att han ska över till Ryssland med tanke på de flygolyckor som har hänt och där bland annat Stefan Liv omkom. 
Killen här ska spela basket i ett land med en ledare som är totalt knäpp och begår idiotiska saker, men hur kan det vara värre än att låta alla i världen titta och hurra för ett land som dödar gästarbetare och inte följer de mänskliga rättigheterna.