tisdag 12 april 2022

Och problemet är..?

Norges försvarsminister avgick nyligen.
Anledningen var att han hade gjort flera dåliga val, och ett av dem var att han hade haft en sexuell relation med en kvinna som var arton år under tiden som han var gift.
Detta hände 2005.
Nu är det år 2022. 
Det är alltså sjutton år sedan.

Kvinnan som nu är i trettioårsåldern har nu pratat ut med en tidning och berättat att hon mår dåligt för det som hänt. De hade träffats när hon var med sin skolklass och besökte politiken och han var då i femtioårsåldern. Enligt hennes utsago utnyttjade han sin situation och blev hennes sexuella mentor under de månader som de träffades.

För mig räcker det där.
Jag har så oerhört svårt för att förstå att det ens blir tjafs kring detta och att ministern avgår blir absurt. Han var otrogen. 
Ok. Inte så smidigt men inget dödsstraff på det varken i Norge eller i Sverige.
Den stora åldersskillnaden?
Spelar absolut ingen roll då ingen har tvingats till något.
Ingen har tvingat henne någonstans utan hon var arton år och tyckte det var spännande att träffa någon som var så mycket äldre och hade en position. 
Att de träffades när hon var där med sin skolklass?
Jo, lite märkligt, men inget dödsstraff på det heller.

För mig handlar detta inte ens om moral för i min värld är detta ingenting att bry sig om.
Nummer ett är att det hände för sjutton år sedan.
Det är ingen dagsaktuell händelse.
Hon är myndig.
Hon kunde alltså rösta och bestämma om vem som skulle styra landet, handlar alkohol, tobak och leva som hon vill.. men när hon har valt att ha sex med en äldre man så ska han sedan dömas för dåligt omdöme. Det hänger inte ihop alls enligt mig.

Hon var i en beroendeställning?
Som jag ser det har hon inte ens behövt svara på hans inviter men hon har garanterat själv ansett att det var spännande. I min värld så är det då två vuxna människor som valt att spendera tid tillsammans.
Thats it.

Vi kan nu se den politiska agendan som dyker upp.
I Sverige började de med Hanif.
Ingen rök utan eld..
Tänk om politiker istället för att smutskasta varandra, stället la krut på att förbättra landet!