onsdag 13 april 2022

Vad är väl en fest på Downing street?

Downing street gör sig mest känd som partygate.
En symbol för dekadans och hyckleri på absolut maxnivå.
Det är nämligen hyckleri att stänga ner ett land, sätta upp regler och kräva ett visst beteende av människor - och sedan göra tvärtom själv.
Något som tyvärr är rätt så vanligt.

Min devis har de sista tjugo åren varit att ingen minns om 100 år.
Om 100 år är du nämligen inte något mer än en bild som avlägsna släktingar tittar på och undrar över. Vem var hon? Vad tyckte hon och ansåg hon?
Eller bläddrar man bara förbi den bilden.
Jag vet hur jag själv gör när jag ser gamla bilder där jag inte vet vilka människorna är.

Jag vet dock att jag inte vill att människor ska beskriva mig med vissa ord.
Envis. Helt ok.
Snäll, vänlig, glad. Ok.
Ord jag vet att jag inte vill bli beskriven med är falsk, snål, stygg, självgod, översittare.
Och sen det värsta ordet av alla: Hycklare.
Jag kan vara mycket men ingen hycklare.
Säger jag någonting så kommer jag stå för det och jag kommer stå på det om du så sätter en kniv mot strupen och kräver att jag ska ändra mig. Min heder och mitt samvete är nämligen inte till salu.

Där är problemet.
Jag kan på rak arm inte säga någon politiker i ledande ställning i Sölvesborg som inte varit en hycklare. Sveriges riksdag?
Nej.
I Storbritannien lyckades ju någon fota Boris Johnsson på en av alla festerna och DÅ ifrågasätter man moralen i att gå på fest när man inte vill att någon annan ska lämnas sitt boende.

Så hur ser det ut?
Den fruktansvärda coronan är nästan borta och kvar finns människor som anser att de har betett sig rätt. Du var väl inte på någon fest? Du har väl inte sagt att du tycker detta är hemskt men sedan umgåtts med andra människor!?

Vad är då en hycklare?
Jo, det är någon som säger en sak och sedan lever på ett annat sätt själv.
Då hycklar du. Den stora frågan måste då vara att de som har ett förtroendeuppdrag, alltså är politiker, de bör följa sin egen politik. Anser du att alkohol ska förbjudas så bör du inte själv konsumera alkohol. Inget konstigt. 
Har du då stått och deklarerat att corona är hemskt och att samhället ska ner i lookdown... då bör du inte själv ha fest. Du bör inte själv gå ut och då bör verkligen INTE tysta ner det.
Litar ni på en politiker som inte lever som de lär?
Det blir som en kapten på en färja som sjunker, och kaptenen sticker först av alla.
Troväridgt?
Nej.
Boris Johnsson är en hycklare.