tisdag 5 april 2022

Inget ont som inte har något gott med sig?

Afghanistans islamistiska regering har nu förbjudit opionvallmoodlingar.
Det är ur dessa odlingar man utvinner heroin.
Regeringen där förbjuder även andra droger och säger att sharialagar väntar dem som bryter mot förbuden.
Bra eller dåligt?
Jo, tro det eller ej men det verkar som om världens reaktioner främst är att det är dåligt.
Man är nämligen rädd att andra värre droger kommer ta över.

Droger.
Något som kan få de flesta att reagera men på helt olika sätt.
Heroin.. inte bra.
Det finns massa droger som inte är bra men i min värld finns det faktiskt de som fungerar bra som medicin också. Därför har jag sedan Portugal införde sin modell för över tjugo år sedan förespråkat den.
Inte göra något legalt, men att helt enkelt avkriminalisera det.
Det betyder att du kan använda cannabis för eget bruk men inte inneha så mycket att du säljer det eller ger bort. Du ska bara ha för dig själv och för många har det varit bra.

Jag har hört mer än en person som berättat att de efter diverse skador, exempelvis efter en bilolycka, äter hur mycket tabletter som helst. Istället kan de sedan använda cannabis medicinskt och blir därmed av med alla tabletter.
Som jag ser det är då cannabis naturligt.
Tabletterna är onaturliga.
Möjligtvis att det är fel men jag tänker så.

Danmark har gått ut hårt och förbjuder tobak.
Talibanerna förbjuder odlingarna.
Som jag ser det är det ett bra beslut och något som andra länder faktiskt borde ta efter.
Det går nämligen inte att jämföra ett heroinmissbruk med någon som använder något som en medicin.
Jag tycker faktiskt att Afghanistans islamistiska regering gör rätt i detta.
Det bör vara mer effektivt att förbjuda källan än drogen.